Bertil Olsson och ”stridsvagnen” vid en tävling i Tullus utanför Krokom i somras.

Bertil Olsson och ”stridsvagnen” vid en tävling i Tullus utanför Krokom i somras.

Bertil Olsson har två stora och ovanliga hobbies. En är att samla på veterantraktorer. Den andra är att bygga om helt vanliga traktorer till dånande kraftpaket för att kunna tävla i traktorpulling.

Det vrålar till. Ett öronbedövande ljud som är svårt att beskriva slår emot en när 1000 hästkrafter släpps loss i full frihet. Varje ­gaspådrag gör att det väller ut vit rök från de gigantiska avgaspiporna. Några minuters demonstration räcker för att bli varse om vilka krafter det rör sig om. Det är en mäktig upplevelse, speciellt när man vet att det handlar om en traktor.

Passion för traktorer
Vi befinner oss några kilometer utanför Ljusdal i Hälsingland, hemma hos Bertil Olsson. Hans stora passion här i livet är traktorer och då framförallt veteranare.

– Jag har alltid varit intresserad av traktorer även om jag inte har någon anknytning till lantbruk, det bara blev så. Jag köpte en, sedan en till och så var det hela igång, säger han.

Från 1946-års modell och fram till 1960-talet handlar det om. Samlarobjekten börjar bli många, det exakta antalet vill han inte avslöja. Det är i alla fall så pass många att han har dem i förråd på flera olika platser i trakten.

Volvo BM 35 är igång. Den har en ­V10-motor på cirka 300 hästkrafter.

Volvo BM 35 är igång. Den har en ­V10-motor på cirka 300 hästkrafter.

Bygger om till ”monster”
Men nu är det inte just det faktum att han samlar på traktorer som får en att höja på ögonbrynen, även om det kan tyckas vara nog så anmärkningsvärt för flertalet av oss.

Nej, i Bertil Olssons fall har det handlat om att ta det hela ett par steg till. Han bygger nämligen om och förvandlar helt vanliga traktorer till rena monster. Från helt vanliga jordbruksredskap till kraftpaket som lämpar sig för så kallad traktorpulling.

– Det var en slump att jag halkade in på det. Jag läste om en traktor som byggts om och på den satt de in en V8-motor. Då tänkte jag att en sådan maskin vill jag också ha.

Och på den vägen är det säger han. Nu har han tre traktorer modell annorlunda uppradade hemma på gården. Stor, större störst. Från minstingen på 120 hästkrafter till den verkliga tungviktaren på 1000 hästkrafter. Mitt emellan hittar vi en Volvo BM med en Deutz-motor V10 på 300 hästkrafter. Det var med den han ställde upp i sin första tävling för fyra år sedan.

Traktorpulling är en tävlingsform där man med ombyggda traktorer drar en viktad så kallad släde. Vikten flyttas allt längre fram på en hävarm som trycks ner på en bromsplatta som ligger och släpar på marken, detta för att motståndet för den deltagande ska öka på en bestämd sträcka. I de fall där Bertil Olsson tävlat har sträckan varit 100 meter. Den som klarar av att dra längts utefter sträckningen vinner.

Bertil Olsson drömmer om att kunna arrangera en traktorpulling-tävling på hemmaplan.

Bertil Olsson drömmer om att kunna arrangera en traktorpulling-tävling på hemmaplan.

Rysk stridsvagnsmotor
Det var mycket trixande och fixande för att göra i ordning de traktorer han har. När det gäller den största, Bison 470, i samlingen så byggdes den om på rekordtid, egentligen allt för snabbt menar han. Det tog allt för många kvällar och helger i anspråk för att det skulle vara helt okej. Hösten 2010 började förvandlingen och nu i juni var den klar. En helt ny ram plus en del andra förändringar blev det. Motorn är från en rysk stridsvagn och har en volym på 38,8 liter och som sagt, 1000 hästkrafter.

Företagen hjälper till
Men utan hjälpen från kompisen Anders Finnäng så hade det aldrig fungerat, han har varit guld värd menar Bertil Olsson. Även hjälpen från företagen Wallbergs Åkeri och Ljusdals Smide har varit ovärderlig.

– Det gäller att ha goda vänner, bra grannar och en väldigt förstående fru. Allt det där har jag och det är därför jag har kunnat hålla på som jag gjort, säger han.

1000 hästkrafter gömmer sig innanför piporna och skalet till den ryska stridsvagnsmotorn.

1000 hästkrafter gömmer sig innanför piporna och skalet till den ryska stridsvagnsmotorn.

”Stridsvagnen” ställde han upp med nyligen i en tävling uppe i Tullus utanför Krokom. Det blev en bronsplats. ­Traktorpulling är inte speciellt utbrett i vårt land, men han kan ändå märka att fler har fått upp ögonen för företeelsen som sådan, men framförallt för de kraftpaket som det handlar om. För egen del är han i alla fall helt såld.

Drömmer om tävling hemma
– Det är skitkul helt enkelt. Jag är helt säker på att inom några år är det här en riktig fluga, det finns många som är intresserade men som inte vågat prova på än.

Drömmen han går och bär på är att kunna arrangera en tävling på hemmaplan. Omöjligt är det inte, men han är väl medveten om vad som krävs för att klara av det.

– Jag har varit till Flykälen, som ligger i norra Jämtland, och kört. Det bor 18 fast boende där och det kom upp emot 4 000 personer dit för att titta på. Så det borde går att ordna något här också. Det krävs en rätt stor organisation runt det hela och så måste man hitta någon lämplig plats att hålla till på. Men jag hoppas, och tror, att det ska vara möjligt att arrangera en tävling så småningom.

När Bertil ska starta upp sin Bison 470 ­använder han tryckluft.­

När Bertil ska starta upp sin Bison 470 ­använder han tryckluft.­

3 traktormodeller hos Bertil Olsson

Modell: Volvo Bison 470.

  • Årsmodell: 1967.
  • Motor: Rysk stridvagnsmotor (T55) V12.
  • Hästkrafter: 1000.

Modell: Volvo BM 35.

  • Årsmodell: 1954.
  • Motor: Deutz V10.
  • Hästkrafter: 300.

Modell: Volvo BM 35.

  • Årsmodell: 1954.
  • Motor: Volvo B36, V8.
  • Hästkrafter: 120.

Text: Ove Hansen
Foto: Ove Hansen och Roger Strandberg