Kranman T5000 4WD vagn och K40-10 kran.

Kranman T5000 4WD vagn och K40-10 kran.

Har du en gammal tvåhjulsdriven traktor där hemma som du inte riktigt vet vad du ska göra med? Vad sägs om att göra den till skotare med riktigt goda terrängegenskaper!

Vi är duktiga på många saker i det här landet. Förutom skidor, ishockey, curling och smörgåsbord är vi duktiga på att anpassa oss till den verklighet vi lever i. Det innebär bland annat att vi har en enorm bredd när det gäller hur och på vilket sätt vi har mekaniserat vårt skogsbruk. Det kan vara allt ifrån gigantiska skördare till en motorsåg och en ardenner beroende på hur marken ser ut, vilka olika krav som ställs och vad behoven är.

Och någonstans där emellan finns den vanliga traktorn med timmervagn. Det är ju ofta som människor med en jordbrukstraktor också har behov av att plocka hem ved eller virke från den egna skogen och det passar ju utmärkt att använda den även till detta.

Något annat vi är duktiga på i Sverige är att uppfinna och utveckla saker. Ett bra exempel på det är företaget Kranman som byggt timmervagnar i alla möjliga omöjliga varianter sedan starten 1981. Snart hamnade fokus på timmervagnar till ATV, men större modeller för traktor har alltid funnits med.

Full fart i skogen med en gammal BM och Kranman T5000.

Full fart i skogen med en gammal BM och Kranman T5000.

Men utvecklingen av timmervagnarna för ATV började dock snabbt att skena iväg till dagens modeller, med långa kraftiga kranar, hydrauliska vinschar och drivning på hjulen. Något sådant fanns inte på traktorsidan, mest för att traktorer klarade sig bra ändå.

Men så började det komma samtal och förfrågningar från människor som hade en gammal liten traktor ståendes hemma, en BM, Fordson, John Deere eller någon annan liten äldre och tvåhjulsdriven modell som de inte riktigt visste vad de skulle göra med. Och visst finns det gott om timmervagnar för dessa på marknaden, men tänk om någon hade tillverkat en vagn med drivning som gjorde att framkomligheten blev riktigt bra?
Sagt och gjort, Kranman använde sig av sin erfarenhet och kompetens på området och började arbetet med en helt ny timmervagn; T5000.

Och det unika med T5000 är som sagt att den har hydraulisk drift på hjulen, och med fem ton virke på vagnen så driver det riktigt bra.

Så här enkelt kopplar du in hydraulpaketet på traktorn, och skulle det behövas finns det en extern hydraulpump att sätta på kraftuttaget.

Så här enkelt kopplar du in hydraulpaketet på traktorn, och skulle det behövas finns det en extern hydraulpump att sätta på kraftuttaget.

Övriga finesser är de man kan förvänta sig, som hydraulisk kran och vinsch. Men en sak som sticker ut lite är ramstyrningen som gör att du kan vinkla vagnen i sidled och på så vis komma runt mellan träd där det annars skulle varit omöjligt. Lite som en extra midjestyrning. Detta kan givetvis vara extra viktigt på en tvåhjulsdriven traktor som kan understyra och gå rakt fram om fästet för framhjulen försvinner.

Bullarebygdens skogar kring Kranmans anläggning i norra Bohuslän är allt annat än ­lättforcerade, ­perfekt om man nu vill utveckla väl fungerande ­skogsprodukter. Terrängen är väldigt kuperad med mycket bergshällar och där emellan mycket sankmark. Björn, som är Kranmans nya VD och ansikte utåt, kör lugnt och säkert den gamla BM:en uppför stenhällar och genom surhål. Med drivningen på vagnen och fullt lass verkar ekipaget närmast ostoppbart, så länge det håller sig på hjulen såklart.

Monteringen av hydrauliken underlättas av att det går att få tag på dubbelt så stora hydraulpumpar än de som sitter original på BM 430, så det är bara att koppla på slangarna och fästa upp spakarna i hytten. Om en traktor saknar tillräckligt stor hydraulpump för att driva kran och vagn så finns det dock en extra hydraulpump att köpa som fästes på kraftuttaget bak. Så det mesta går att lösa till de flesta äldre modeller, vilket också varit ­tanken.

Och vi skulle kunna sammanfatta hela det här projektet med att målsättningen inte bara varit att bygga en timmervagn till en liten traktor, utan också öka framkomligheten genom drivning och ramstyrning så att ekipaget blir bättre i skogen än vad traktorn annars skulle vara. Och inte för att vi hann med några väldigt ingående tester av framkomligheten, men vi vågar nog påstå att Kranman lyckats i sitt uppsåt. Drivningen är ett lika enkelt som genialiskt tillskott till traktorns funktionalitet som timmervagnen i sig.

Och även om prislappen blir högre än på en ren griplastarvagn så blir traktorns framkomlighet och kapacitet så mycket större att det nog kan vara värt det för många.

Data T5000 4WD vagn
Bredd: 1.680mm
Längd: 4.790mm
Drivning: Hyudralisk 4 WD
Dragkraft: 2.000kp
Lastarea: 1,3 m²
Laststakar: 6st flytt och vridbara
Vikt: 690kg
Drag: 50mm ögla
Hjul: 400/60-15.5″ 14 lagers
Ramstyrning: Ja
Max last: 5.000kg
Centrumbalk: 120x120x4
Pris: 98.000:- + moms

Data K40-10 kran
Vikt: 290kg
Stödben: Hydrauliska
Räckvidd: 4,1m
Lyftkraft: vid 4.1m: 260kg
Rotator: 360°
Oljetryck: 180 bar
Gripklo: 0,12
Ventilpaket: 7 spakars alt. coordinatspakar

Text & Foto: Henrik Fitinghoff