Lastning går snabbt smidigt och enkelt med hydraulkranen, som kan fås i tre olika längder.

Lastning går snabbt smidigt och enkelt med hydraulkranen, som kan fås i tre olika längder.

Kranman har sedan 80-talet tillverkat en massa olika vagnar till diverse skogsfordon, nu kommer de med en egen miniskotare.

Ja, den är egentligen inte ny längre om man tänker att den funnits i cirka ett år och över 60 maskiner sålts till kund vid det här laget. Men vi har faktiskt inte varken sett eller kört produktionsmodellen utan bara en tidig prototyp. Därför känns det givetvis lite extra kul att återkomma till Kranman och både få se produktionen samt den färdiga produkten.

Och det råder som vanligt febril verksamhet hos Bullarebygdens stora lilla industri när vi kommer på besök. Just denna gång är det den nya lokalen som byggs som gör att det är extra mycket fart på stället. Här ska svetsning, skärning och annat i tillverkningen hålla till framöver, vilket kommer att ge mer plats och bättre logistik.

Här monteras all elektronik och hydraulik på motorplattan.

Här monteras all elektronik och hydraulik på motorplattan.

När det gäller just miniskotaren Bison 6000 är målsättningen att bygga och sälja en i veckan, vilket man hållit och även överträffat. Med semestrar och helgdagar hade man innan 2012 var slut ändå hunnit med att leverera 55 stycken. Motorn är oftast en 18 hästars Vanguard twin, även om det finns en 23 hästars som tillbehör. Och filosofin bakom Bison är helt enkelt att ha en ganska asketisk och billig grundmodell, som kunden själv sedan kan modifiera och lägga till funktioner på.

Bison 6000 är dock fullt fungerande i standardutförande och är då bland annat utrustad med sexhjulsdrift, 3,3-meterskran samt tak med arbetsbelysning. Bland tillbehören, som är väldigt många, kan vi nämna 4,4-meterskran, dubbelkommando, rattstyrning (joystick som standard), transportväxel, hydraulvinsch, dollyvagn för transport, tvåspakarssystem samt bredare bakhjul. Kort sagt bygger du den miniskotare som du vill ha.

Hur ser kunden ut då? Ja, Kranman satsar inte på den professionella marknaden utan vänder sig till den som har en egen skog och vill sköta den själv. Sedan kan det hända att det slinker med någon entreprenör eller serviceföretag på kundlistan också, eftersom det exempelvis finns tippflak och skopa till Bison också. Utöver det ser man även Polen och Tyskland som stora potentiella marknader, och redan nu finns det återförsäljare i dessa länder. Konkurrenterna är, både i Sverige och ute i Europa, i första hand andra svenska tillverkare som exempelvis Alstor.

Slutmontering av nästa Bison som är på väg ut till en kund.

Slutmontering av nästa Bison som är på väg ut till en kund.

– Men Bison 6000 ser annorlunda ut jämfört med alla andra miniskotare på marknaden och det är så här vi tycker den ska vara, säger Björn Johansson som är son till Kranmans grundare Åke Johansson och produktansvarig för Bison.

Och det är sant. Bison ser ut och fungerar som en stor skotare men är alltså betydligt mindre, smidigare och billigare. Konstruktionsmässigt är det Kranmans T1900-vagn till fyrhjulingar, med midjestyrning och en egen front med motor. Drivningen sker med hjälp av hydraulpumpar, vilket är väldigt smidigt och hållbart, då det är få rörliga delar och lite mekaniskt slitage. Motorpaketet sitter monterat på en motorplatta tillsammans med i princip all elektronik och all hydraulik, så vid ett eventuellt haveri kan kunden ganska enkelt plocka ut hela plattan och skicka den till sin verkstad.

Och lite av tanken från början var nog att sköta all försäljning och all service själva från Kranman, men nu har man ändå skaffat sig sju återförsäljare av Bison 6000, och då också sju verkstäder. Detta underlättar givetvis servicen för kunden, även om det ändå kan bli en bit att åka.

Funktionsmässigt är Bison 6000 en väldigt trevlig bekantskap. Det som är mest slående är hur lättkörd den är och hur lätt den tar sig fram. Bakhjulen spårar nästan exakt i framhjulen, så om du tar dig förbi ett träd eller en sten med framdelen så hänger bakdelen normalt sett med utan problem.

Det hörs inte särskilt mycket av den här miniskotaren när den kommer smygandes.

Det hörs inte särskilt mycket av den här miniskotaren när den kommer smygandes.

Sexhjuldriften gör också att framkomligheten blir väldigt bra oavsett om det är blött, stenigt eller kuperat. Drivningen sker med hjälp av drivhjul som läggs an mot däcken, precis som på en timmervagn. Och för att få det här att fungera optimalt har Kranman tagit fram egna däck med ett specialmönster som är optimerat för dreven.

Tanken är sedan att du lika gärna ska kunna köra bakåt som framåt. Du kan därmed köra rakt in i skogen och sedan tillbaka i samma spår utan att vända. Allt du behöver göra är att vrida stolen 180 grader och köra åt andra hållet. Detta är givetvis inget konstigt för dem som vet hur en skotare fungerar, men det blir helt klart smidigare än att försöka vända eller backa med en traktor med timmervagn. Och förutom att du antingen sitter bakom eller framför midjan så är det sak samma i vilken riktning du kör.

Själva chassit är gjort i 3-millimeters plåt och uppbyggt på samma sätt som ramen till vagnen. Det gör undersidan både helt slät men också extremt slagtålig. Och med en framdel med undersida som en gummibåt och en vagn med en undersida som en kanot, så inser ni själva att det inte finns mycket att hänga upp sig på. Vagnens utformning är också intressant när det gäller virket. Kanotformen, där fram- och bakdel är uppdragna, gör att virket hamnar lite högre än på en traditionell timmervagn för fyrhjuling. Det i sin tur innebär att du får lättare att backa om du kör fast i en uppförsbacke, vilket händer även den bäste. Problemet i vanliga fall är då att virket går ner i marken och det slutar med att du får lasta av. Nackdelen blir givetvis en högre tyngdpunkt.

Tittar vi på Bison 6000 som helhet så är den egentligen en väldigt naturlig utveckling av Kranman som företag. Nästan alla bitarna till miniskotaren fanns redan inom företagets väggar, och allt man egentligen behövde göra var att beställa en mer kraftfull motor och bygga själva framdelen.

Man ser inte heller att detta konkurrerar med de egna griplastarvagnarna till fyrhjulingar, som annars är Kranmans storsäljare.

– Nej, detta är ett helt annat koncept och ingen av de kunder som jag pratat med har ens nämnt en timmervagn till fyrhjuling som ett alternativ, säger Niclas Eriksson som är säljare och logistikansvarig på Kranman.

Det är i alla fall trevligt att se att Bison hittat sin kundkrets och att det bullrar lite extra i Bullarebygden i norra Bohuslän numera, när även denna produkt ska lämna den lilla industrin.

Kranman Bison 6000

Motor

  • Typ: Vanguard 2-cyl V-twin , luftkyld, 4-takt
  • Volym: 570/627 cc
  • Borrning/slag: 72/75 x 70 mm
  • Bränslesystem: Enkel/dubbelport förgasare
  • Smörjning: Våtsump
  • Uppg effekt/varv: 18/23 hk/6000
  • Start: Elstart/magnapull
  • Transmission: Hydraulisk
  • Växellåda: Hög, låg, (Transport vxl. som tillb), back
  • Koppling: Hydraulisk
  • Hjuldrift: Hydraulisk 2/6-hjulsdrift
  • Bromsar: Hydraulisk

Chassi

  • Ram: Helsvetsad stål
  • Hjulbas: 1281 mm
  • Sitthöjd: 881 mm
  • Markfrigång: 194 mm
  • Längd: 5500 mm
  • Bredd: 1350 mm
  • Däck fram: 11.5/80-15.3
  • Däck bak: 25×10.00-12
  • Uppgiven vikt: 650 kg
  • Max last: 1900 kg
  • Kran: K330 (3,3 m)/K30-60 (3,6 m)
  • Färg: Röd

Att äga

  • Pris: 198 000:- + moms
  • Generalagent: Kranman Forest AB

Text & Foto: Henrik Fitinghoff