XUV5501

John Deere Gator är kanske ursprunget till hela UTV-konceptet, men det är först nu man väljer att på allvar dra till skogs.

Det fanns en enorm förväntan på XUV550 när den skulle presenteras. John Deere visade upp en prototyp långt innan den slutligen nådde ut till handlarna och förväntningarna var höga. I USA är John Deere Gator nästan synonymt med UTV-konceptet, eller det som vi i Sverige ibland kallar för ”fyrhjuling med ratt”.

Men från början var en UTV långt ifrån en ATV, utan hade istället mer gemensamt med en golfbil. Det var enkla fordon, ibland med eldrift, som hade ett litet flak och som användes på gårdar i Nordamerika. I första hand handlade det om persontransport, men snart ökade kraven på användningsområden och en egen fordonstyp föddes.

Eftersom John Deere redan fanns på många gårdar med sina traktorer var det också naturligt att de började titta på UTV:n. Därmed utvecklade man några av de första modellerna, som gladeligen köptes av bönder, ranchägare och hästuppfödare.

Denna XUV550 är extrautrustad med bland annat aluminiumfälgar, båge fram och tak. Tillbehörslistan till John Deere Gator är väldigt lång. Flaket är självklart fällbart.

Denna XUV550 är extrautrustad med bland annat aluminiumfälgar, båge fram och tak. Tillbehörslistan till John Deere Gator är väldigt lång. Flaket är självklart fällbart.

Sedan kom den stora boomen, då Polaris började utveckla allt motorstarkare modeller och Yamaha släppte sin Rhino. Nu blev UTV:n mer av ett fritidsfordon och försäljningen sköt i höjden. John Deere fortsatte dock att enbart utveckla modeller som var gjorda för arbete.

Och XUV550 är egentligen en renodlad arbetsmaskin den också, men den är utan tvekan inspirerad av den typ av UTV:er som genetiskt sett mer liknar en ATV än en golfbil.

Och det som i slutändan gör att du förmodligen inte köper just den här UTV:n om du vill åka runt och sladda på grusvägar är att motorn endast innehåller 16 hästkrafter. Och jag skriver ”endast” eftersom det i jämförelse med andra maskiner på marknaden blir lite, inte för att det inte räcker till.

Rejäla reglage och sparsam instrumentering, men desto fler mugghållare.

Rejäla reglage och sparsam instrumentering, men desto fler mugghållare.

Och här tänker nog amerikaner lite annorlunda. Det som kallas för ”mid-size” i Nordamerika och säljer som glass i Sahara står mest och samlar damm hos återföräljare i Sverige. Till kategorin får vi räkna Polaris Ranger 400 och Ranger EV samt Kawasaki Mule 600 och 610 och ingen av dessa modeller kan väl räknas som något annat än ivägen ute hos en handlare. Varför?

Jo, för att i Skandinavien rullar det extremt få UTV:er ute på gårdar. I Nordamerika är det mid-size som gäller om du ska ha den på en gård, i Sverige är det i bästa fall en avställd gammal rostig King Cab. Och anledningen är att man har svårt att se hur man skulle kunna räkna hem investeringen, vilket i sin tur beror på att man inte förstår hur den ska användas.

Sedan är det så att prisskillnaden i USA mot exempelvis Sverige ofta varit mer än 30 procent, vilket givetvis försvårat motiveringen. Men det här börjar ändra sig, och vi får in allt fler märken med riktigt bra kvalitet på grejorna och lägre priser. Exempel på detta är just John Deere, Cub Cadet, och Kioti. Detta gör att även de etablerade märkena måste se över sin prissättning i Europa. För 20 år sedan var det väldigt ovanligt med en fyrhjuling på en bondgård, men jag tror att om ytterligare 20 år kommer det att vara vanligt med en UTV.

Ett plastflak som standard, men det finns plåtflak också. Bågen, taket och framrutan är tillbehör, men den tuffa looken är standard.

Ett plastflak som standard, men det finns plåtflak också. Bågen, taket och framrutan är tillbehör, men den tuffa looken är standard.

Det som är lite speciellt med XUV550 i John Deeres modellutbud är att den har lite aggressivare utseende, mer terränganpassade däck, högre fjädringsväg och, tja, överlag har lite mer attityd och dessutom visar att den lika gärna kan gå på sidan om vägen som på.

Normalt sett är John Deeres modeller gjorda för tungt arbete och framkomlighet på dåliga vägar, hagar eller ute på fält. Flera modeller har diffad bakaxel vilket gör dem perfekta för att köra på gräsytor. Även XUV550 har detta, och du kan dessutom lägga till diffad drivning på framaxel, så att ett hjul på varje axel hela tiden driver. Det gör att framkomligheten ökar enormt jämfört med drivning på enbart ett bakdäck.

XUV550 har individuell hjulupphängning runt om, vilket är bra för markfrigång och komfort men sämre för dragförmåga. Detta är en tydlig anpassning till den mer fritidsinspirerade marknaden, både utsendemässigt och funktionsmässigt. En XUV550 tar sig helt enkelt längre ut i terrängen än exempelvis en Gator HPX, och du som förare kan dessutom tycka att det är kul.

Men John Deere gör aldrig något riktigt avkall på 550:ns arbetsförmåga. Och om du nu sitter på en 500-kubiks fyrhjuling på mellan 30-40 hästar så blir du kanske avskräckt av den låga effekten. Bli inte det. Maskinen kommer med en traktorregistrering, där en 16-hästars fyrtaktsbensinare passar perfekt. Toppfarten blir runt 40 km/t, vilket uppvägs av möjligheten att kunna åka både på landsväg och i terräng.

Fram finns ett stort förvaringsutrymme. Sätena är visserligen fällbara, men blottar bara serviceutrymmen.

Fram finns ett stort förvaringsutrymme. Sätena är visserligen fällbara, men blottar bara serviceutrymmen.

Men framför allt har man sett till att den har en riktig lågväxel, där 550:n blir enormt stark. Lägg därtill att den väger drygt 700 kilo med en fullvuxen förare, och du får ett fantastiskt bra dragfordon. Vi upplever aldrig att vi får några problem med den delade bakaxeln och vagn efter.

Överlag måste vi säga att John Deeres Gator-serie imponerar med sitt ”Heavy Duty-tänkande”. Som märke sett så anser vi att de verkligen tillför något i den svenska UTV-floran, och förhoppningsvis bidrar till att fler upptäcker detta nyttofodon på en gård. Och nu är det så att amerikanerna verkligen upptäckt XUV550, vilket gjort att nästan inga maskiner levererats till Europa. Så än så länge finns det bara ett fåtal som rullar i Skandinavien, men förhoppningsvis är man ikapp med leveranser snart. Och detta understryker ju bara det jag skrev tidigare om att detta är den mest populära kategorin UTV:er i Nordamerika, och kanske snart också i Skandinavien?

John Deere Gator XUV 550

Motor

  • Typ: 2-cylindrig, luftkyld, bensin, SOHV
  • Volym: 570 cc
  • Bränslesystem: Förgasare
  • Smörjning: Våtsump
  • Tändning: CDI
  • Uppg effekt/varv: 16 hk/3800
  • Uppg vrid/varv: —
  • Start: Elstart
  • Transmission: CVT-automat
  • Växellåda: Hög, Låg, Back
  • Koppling: —
  • Hjuldrift: 1 samt 2- och 4-hjulsdrift
  • Bromsar fram: Dubbla hydrauliska skivbromsar
  • Bromsar bak: Dubbla hydrauliska skivbromsar

Chassi

  • Ram: Helsvetsad stål
  • Framvagn: Dubbla A-armar
  • Fjädringsväg fram: 229 mm
  • Bakfjädring: Enkla A-armar
  • Fjädringsväg bak: 203 mm
  • Hjulbas: 2007 mm
  • Markfrigång: 236 mm

Mått

  • Längd: 3658 mm
  • Bredd: 1435 mm
  • Höjd: 1880 mm
  • Däck fram: 25 x 8 / 12
  • Däck bak: 25 x 10 / 12
  • Vikt körklar: 660 kg
  • Tankvolym: 18,5 liter

Att äga

  • Pris: Från ca. 90000:- + moms och uppåt beroende på utr.
  • Färg: Grön och gul
  • Generalagent: Svenska John Deere AB

Text & Foto: Henrik Fitinghoff