Den är trevlig på vägen, både med och utan släp.

Den är trevlig på vägen, både med och utan släp.

Nissan Navara har funnits med som modell ett bra tag nu och har gradvis fått allt starkare motorer. Den senaste uppgraderingen är inget undantag.

I Sverige är pickup nästan synonymt med Nissan King Cab, och under många år sa folk ”King Cab” när de pratade om en pickup med en-och-en-halvhytt, oavsett märke. Idag har verkligheten kommit ikapp och människor är mer medvetna om vad som är vad.

Dessutom har allt fler gått över till dubbelhytt, något som givetvis är väldigt praktiskt om du ska syssla med persontransport, men som kanske i första hand gör att du kan hämta barnen på dagis med din arbetsbil. Då, när Nissan premiärvisade sin Navara, så fanns det väl en viss oro från myndighetshåll att detta kunde bli ett problem där man ”missbrukade” en lätt lastbil och företagsbil genom att köra omkring familjen på helgerna.

Men alla som åkt en pickup vet att det knappast är lika bekvämt eller rymligt som i en personbil. Och även om du sitter bra, blir det problem med packning eller var hunden ska åka. Nej, en pickup är och förblir ett arbetsfordon, men det kan som sagt vara bra att ha möjligheten att klämma in hela eller delar av familjen när man måste.

Den ligger bra på vägen och motor samt växellåda är optimerade för att dra tungt.

Den ligger bra på vägen och motor samt växellåda är optimerade för att dra tungt.

När de japanska pickuperna började dyka upp var det egentligen ett svar på de amerikanska. Men precis som på bilsidan så valde japanerna att bygga sina pickuper mindre än de amerikanska motsvarigheterna. Men precis som i USA har pickuperna växt och blivit allt större med åren. Att jämföra en gammal Datsun King Cab med dagens Nissan King Cab går knappast.

Samma sak med motorerna, som från början var svaga tvåliters bensinmotorer och sedermera dieselditon. Det gjorde att bränsleförbrukningen ökade med kvadraten i takt med att man försökte komma upp i laglig hastighet på en 90-väg. Kopplade du sedan ett släp efter fick du ställa ett 200-litersfat på flaket om du skulle utanför 70-skyltarna.

Trots detta blev de japanska pickuperna överlag mycket populära bland svenska bönder, hantverkare och egenföretagare. Och efterhand utvecklades motorerna till att bli allt starkare, men fortfarande törstiga, till att nu på senare år både vara starka och mer bränsleeffektiva. Att köra en pickup på strax under litern på landsväg är idag inga problem.

Gott om plats att lasta grejor, men inte alltid så praktiskt om det är saker som är damm- eller fuktkänsliga.

Gott om plats att lasta grejor, men inte alltid så praktiskt om det är saker som är damm- eller fuktkänsliga.

Och då är vi väl framme vid det senaste tillskottet från Nissan, som dök upp för drygt ett år sedan. Det handlar om Navara 3.0 V6 med 231 hästar och hela 550 Nm vid 1700 varv. Om inte den här är gjord för att dra en släpvagn så vet vi inte vad som är det! Den stora nyheten är alltså det som sitter under huven, följt av en annan trend inom pickupvärlden. Allt fler väljer en pickup med automat, vilket är logiskt.

Om vi går tillbaka till de amerikanska pickuperna så är det så att i det stora landet borta i väster så har de automatväxlade pickuperna varit hänvisade till städerna, alternativt som shoppingbil ute på landet. Där borta drar man nämligen riktigt tungt med sina pickuper, och då har en automatlåda traditionellt sett inte hållit.

I Sverige har det däremot nästan bara funnits amerikanska pickuper med automater, vilket varit logiskt eftersom man sällan drar så tungt. Och nu har det även börjat komma avancerade automatlådor som inte bara sägs klara tung last utan som bevisligen gör det. Bland japanpickuperna har det varit tvärtom. Här har de manuella lådorna regerat, fram tills nu. Detta har nog både haft med slitstyrka och bränsleförbrukning att göra, men numera är automatlådor så intelligenta att det knappast gör någon större skillnad i bränsleförbrukning, och med väl tilltagna oljekylare brukar de klara tyngre jobb galant.

Därmed sitter vi i ett vertibalet modelejon, med stor och stark dieselmotor, dubbelhytt och automatlåda. Inredning och utrustning är som vilken SUV som helst. Vi tycker extra mycket om backkameran som underlättar för att backa till släp, fickparkera och allt annat som kan vara problematiskt med en pickup med kåpa.

Under huven hittar vi, som vanligt, en stor plastbit. Men ­under den sitter V6:an.

Under huven hittar vi, som vanligt, en stor plastbit. Men ­under den sitter V6:an.

Fokuserar vi sedan på själva framfarten så är det, med pickupmått mätt, en ren fröjd att ge sig ut i trafiken genom Borås denna vårdag. Navaran känns lite trög på lägre varv, som om den prioriterar kraften, men accelererar fint och motorn mullrar på ett trevligt sätt i kupen när vi kommer upp i hastighet. Köregenskaperna är typiskt ”pickupiga” med styv fjädring och lite nervös styrning. Detta kommer sig av den kompromiss som det innebär att försöka bygga ett fordon som både tar sig fram i väglöst land och kan glida fram på motorvägen.

Vi ser dock inte detta som ett problem, och dagens pickuper ligger faktiskt inte långt efter dagens SUV:ar i köregenskaper. När de sedan, som denna LE, är utrustad med ABS, antispin och antisladd så blir ändå säkerheten väldigt hög. Och det här börjar nu att bli standard hos allt fler pickup-märken, vilket är mycket bra. Det handlar ju inte bara om säkerheten för de som sitter i bilen, utan också för dem man möter och som man kanske kan undvika att krocka med. På klassiskt pickupmanér går fyrhjulsdriften att koppla ur, vilket är bra med tanke på bränsleförbrukningen.

Så länge du sitter fram i Navaran så är det faktiskt lätt att tro att du sitter i SUV, vilket förmodligen är tanken. Baksätet däremot är fortfarande något som endast är till för halvvuxna barn. Fyra fullvuxna män åker inte särskilt bekvämt i en Navara, som ändå får räknas till en av de större modellerna från Japan. Men vi kan väl dock tillägga att man som fullvuxen man får vara glad att man får plats i framsätet, och det får man i en Navara.

Alltså, bekvämt och trevligt i förarhytten med bra kräm i ljudanläggningen från Boose, så hur var det nu med släpet då? Vi svänger förbi Hökerum och Peter Ljungberg, som är hästtränare. En av hans elever har ett 3,5 tons släp som vi får möjlighet att låna på en liten tur. Det är stor och tungt, precis som det ska vara.

Och den sjustegade automaten visar nu verkligen vad den är gjord för. Tillsammans med V6:an gör de det hela till en formsak. Släpet är knappt kännbart och helt plötsligt känns utväxlingen helt rätt och väldigt kraftfull. Nissan har till och med gått så långt att de bara erbjuder treliters V6:an med denna automat. Vill du sedan köra manuellt, eller om du vet att du inte kommer att dra särskilt tungt, så finns ju 2,5-litersmotorn med både manuell och automatlåda samt 190 hästar. Och det räcker ju långt det med.

Som i vilken SUV som helst.

Som i vilken SUV som helst.

Men eftersom jag är en släpvagnsdragare, både i tjänsten och privat, så blir givetvis den här versionen en favorit. Och det går fort att vänja sig vid en automatlåda, men det tar desto längre tid att få tillbaka känslan för en manuell. Det är lätt hänt att man glömmer att koppla ur när man kommer fram till en korsning…

Sammanfattningsvis så har vi på sistone fått flera bevis för att Asien/Europa ligger långt fram i utvecklingen av motorer till pickuper. Amerikaner har en annan kultur, och har tills nyligen varit tämligen ointresserade av bränsleförbrukning. Nissans trelitersmotor är utan tvekan ett bevis för att man kan kombinera kraft och bränsleeffektivitet. Den ska enligt uppgift dra 0,76/milen på landsväg, vilket säkert är en glädjesiffra. Men lägg på en eller två deciliter på det och det är fortfarande en mycket bra siffra med tanke på hur mycket kraft som ryms i motorn.

Och en pickup är en pickup är en pickup. Det är lite högre vägljud i den och den har lite stötigare gång. I gengäld tål den stryk (det är i alla fall tanken), tar sig fram bra, kan lasta tungt och dra tungt. Och har man en gång vant sig vid att ha en pickup är det svårt att vara utan. Det är så mycket olika transportjobb som går så mycket enklare med ett flak.

Med dagens starka och bränslesnåla motorer så fungerar de dessutom bra när det handlar om att köra längre sträckor. Man skulle kunna säga att det skett en liten teknisk revolution på pickupsidan, som nog gått många förbi, och som gör att de känns moderna igen. Det är inte längre en dålig bil, och det är framför allt ett väldigt allsidigt transportfordon. Ett stort tack till Hedin Bil i Borås för lånet av Navaran.

Fakta Nissan Navara SE 3.0 V6

Specifikationer

  • Motor: 6-cylindrig, Dci
  • Volym: 2991 cc
  • Bränslesystem: TDI
  • Uppg effekt/varv: 170 kW/231 hk/–
  • Uppg vrid/varv: 550 Nm/1700 varv
  • Transmission: 7-växlad automat
  • Hjuldrift: 4-hjulsdrift, urkopplingsbar
  • Bromsar: Ventilerade skivor ABS
  • Chassi: Rambyggt
  • Framvagn: Dubbla A-armar
  • Bakfjädring: Bladfjädrar
  • Hjulbas: —
  • Markfrigång: —
  • Längd: 5296 mm
  • Bredd: 1850 mm
  • Höjd: 1914 mm (med rails)
  • Flak L/B/H: 1511 mm/1560 mm/457 mm
  • Släpvagnsvikt: 3000 kg (750 kg med B-kort)
  • Tankvolym: — liter

Att äga

  • Pris: 455 525:- inkl. moms
  • Bränsleförbrukning: 7,6-12,7 liter/100 km
  • Garanti: 3 år (eller 100 000 km), 3 år lack, 12 år rostskydd
  • Generalagent: Nissan Nordic

Text: Henrik Fitinghoff  Foto: Tojje Karlgren