Framkomligheten är förvånansvärt god på en UTV, men gräsdäcken sätter ju vissa begräsningar.

Framkomligheten är förvånansvärt god på en UTV, men gräsdäcken sätter ju vissa begräsningar.

Kioti Mechron har tre väldigt intressanta egenskaper, dels är det en diesel, dels har den hydrauluttag, dels ett bra pris. Vi anser att denna kombination måste undersökas noggrant och under lång tid.

Kioti Mechron 2200, som den heter officiellt, drog först till sig vår uppmärksamhet när det gällde priset i kombination med en diesel. När vi sedan fick höra talas om att Kioti tillverkar dieslar till Kubota, och att samma modell säljs som Kubota i USA, ja då var kvalitetsfrågorna borta.

Det var först långt senare som vi faktiskt fick höra talas om hydrauluttaget, vilket i sin tur gjorde att vi nästa gick ned i spagat. Varför? Jo för att då kan man spara in mängder av pengar på olika motorer som idag driver olika tillbehör. Det gör att priset för själva fordonet dessutom måste sättas i relation till vad du kan spara in på priset på redskapen. Och nu snackar vi besparingar och därmed väldigt prisvärda maskiner!

Det kan hända att vinterdäcken låg kvar efter ­bytet, men det var ju snabbt fixat med ett stort flak.

Det kan hända att vinterdäcken låg kvar efter ­bytet, men det var ju snabbt fixat med ett stort flak.

Och egentligen var det tänkt att hydrauliken bara skulle driva tippen på flaket och säljas som ett tillbehör. Men efter att svenska Hako och deras återförsäljare Tibro Skog och Trädgårdsmaskiner varit iblandade så blev det två extra hydraluttag bak för drivning av diverse redskap. Och nu sätter egentligen bara fantasin gränsen. Men ett redskap som vi genast såg användningen för var Kranmans redskapsbärare i kombination med balgripen. Och visst fungerade det! Därmed var en extra hydraulpump med el/bensindrivning ur vägen.

Och nu är det lätt att snöa in på de två kopplingarna bak, men Kiotin har faktisk en mycket trevlig drivlina och är nog den finaste diesel-UTV/ATV som vi kört. Det är svårt att säga varför just Kioti lyckats bättre än exempelvis Polaris eller Kawasaki som har så stor erfarenhet av CVT-lådor, men faktum kvarstår. Kiotin accelererar och bär sig åt som en ”vanlig” traktorreggad UTV.

Traktorreggningen gör för övrigt att den framförs utan problem på väg, och även om ljudnivån blir väl hög i kupen så är framfarten i övrigt bekväm. Och det är svårt att säga var ljudet kommer ifrån men det är helt öppet förutom framrutan, som tillsammans med taket ingår i ett paketpris, så det kan tänkas att det blir tystare om kupén byggs in.

Stolpsättning är idealiskt med en UTV som Kioti Mechron. Flaket rymmer allt du behöver.

Stolpsättning är idealiskt med en UTV som Kioti Mechron. Flaket rymmer allt du behöver.

Vi har som sagt kört Mechron 2200 tidigare, så det är ingen ny bekantskap, men det ska bli väldigt intressant att köra den under en längre period och utvärdera den. Vi hävdar med bestämdhet att en UTV hör hemma på alla gårdar, och vill man utveckla konceptet med flera olika redskap borde Kioti Mechron vara en självklar kandidat att titta på. Det är så vi tror, om några månader så vet vi.

Kan också nämna att det börjar bli dags att skilja oss från Polaris X2:an, och det känns riktigt jobbigt. Nu är det givetvis en onödig lyx att ha två fordon som utför liknande arbetsuppgifter, men ska någon ut i skogen blir det givetvis med X2:an. Kiotin har (än så länge) gräsdäck, så framkomligheten i lera är också onödigt begränsad. Kort sagt är Polarisen en förbaskat bra arbetskamrat som gärna hade fått bo kvar här.

Text: Henrik Fitinghoff  Foto: Anna Back