Övrigt

Oregons första kedjesåg!

Det lilla röda handtaget vid vänster ­pekfinger lägger an slipstenen mot ­kedjan, och efter någon sekunds körning är kedjan skarp igen.

Det lilla röda handtaget vid vänster ­pekfinger lägger an slipstenen mot ­kedjan, och efter någon sekunds körning är kedjan skarp igen.

Om du någon gång köpt en sågkedja är chansen stor att den kommer från Oregon. Har du sedan köpt en motorsåg så är chansen lika stor att kedjan som satt på hade tillverkats av dem. Men någon kedjesåg har de inte gjort, förrän nu, och då väljer man batteridrift!

Oregon PowerNow är en nyhet som verkligen skakat om motorsågsindustrin. Om vi får gissa så har vi delvis den att tacka för Husqvarnas miljardsatsning på en ny sågkedjefabrik. Om det är så, har nog resonemanget varit ”ska Oregon konkurrera med våra sågar tänker inte vi köpa deras kedjor”.

För det är sågkedjor som är Oregons produkt, och har så varit sedan 1947. Det var grundaren av Oregon, Joesph Buford Cox som uppfann den moderna sågkedjan, och det var också Oregon som 1963 monterade den första 3/8-kedjan på världens första lättviktssåg Homelite 12XL. Vi får kanske tillfälle att återkomma till Oregons historia, eftersom den är så intressant, men nu ska vi fokusera på nuet och framtiden.

Det finns nog flera skäl till att Oregon väljer att ta fram en egen kedjesåg, trots att man riskerade att bli av med stora kedjekunder, och det finns nog flera skäl till att det blev en batterisåg. För det första är hobby- och fritidssågarna en växande marknad, och till dessa har Oregon tagit fram sitt PowerSharp-system. För er som inte vet vad det är så är det en självslipande kedja med tillhörande slipstenshållare. Det hela är mycket enkelt och passar för alla som använder en kedjesåg hemma i trädgården, vid en husrenovering eller kanske på vedbacken. Ska du ut i skogen och jobba åtta timmar så fungerar en vanlig kedja bättre och man kan också förutsätta att du vet hur man slipar en sådan.

Så här ser mekanismen för PowerSharp ut. Den blå slipstenen trycks mot kedjan som slipas. Den gula länken är väldigt härdad för att kunna slipa slipstenen så den håller rätt profil.

Så här ser mekanismen för PowerSharp ut. Den blå slipstenen trycks mot kedjan som slipas. Den gula länken är väldigt härdad för att kunna slipa slipstenen så den håller rätt profil.

Men problemet är att ingen sågtillverkare har velat sätta på PowerSharp-systemet på någon av sina sågar från fabrik. Så om Oregon skulle få till det var de nog tvungna att bygga en egen såg. Sagt och gjort. Och ­anledningen till att det blev en batteridriven såg?

Ja, utvecklingen av tvåtaktsmotorer går idag i en rasande takt. Det må finnas miljömässiga problem med en tvåtaktsmotor, men det finns ingen annan teknik där du kan plocka ut så mycket effekt ur så få rörliga delar med så lite kubik och vikt. De är med andra ord idealiska för just motorsågar. Men eftersom tekniken idag är väldigt avancerad kan du inte bara ”bygga ihop en tvåtaktsmotor” och konkurrera med etablerade märken. Dessutom är utvecklingen av motorerna väldigt kostsam.

En batteridriven elmotor kan ganska enkelt upphandlas utifrån de specifikationer man har och byggas in i en produkt, alltså var det så man gjorde. Dessutom ligger det i tiden och hör framtiden till, samt passar väldigt bra till just hobbysågar.

Enkelt med fyra dioder som visar laddningen.

Tittar vi på specifikationerna ligger PowerNow helt i paritet med marknadens övriga batteribärande sågar. Och precis som vanligt handlar det om att hitta en balans mellan effekt och batteritid, med vikten som den begränsande faktorn. Och detta är alltså något som är väldigt lika för alla tillverkare och inget de kan göra så mycket åt. Man kan sätta på en tunnare kedja och man kan försöka minska den inre friktionen. Utöver det handlar det idag om vilken intelligens som byggs in när det gäller utnyttjandet av effekten i batteriet.

Så de fysiska förutsättningarna är alltså ett 2,4 Ah batteri, 35 cm svärd med 3/8-lågprofilskedja och en obelastad kedjehastighet på 12 m/s samt en vikt på 5,4 kg. Den i sammanhanget låga kedjehastigheten gör ändå att Oregon kan krama ur en 45 minuters driftstid, eller cirka en timmes effektivt arbete och fortfarande ha en förhållandevis stark såg. Batteriet är ett av de minsta på marknaden idag, och Oregon har ett på drygt 4 Ah på gång.

Så hur fungerar PowerNow i praktiken då? Ja, denna gång har jag möjlighet att testa en batterisåg på hemmaplan, vilket ger bättre referenser. Efter att rent teoretiskt utvärderat hur en sån här såg bäst ska användas så går jag lös på ett bestånd av förvuxen asp, som är precis för grov för en röjsåg. Det ger korta kapningstider och ganska mycket pyssel mellan varje fällning.

Själva ­sågandet är inga konstigheter, förutom att det är tyst.

Själva ­sågandet är inga konstigheter, förutom att det är tyst.

Anledningen till att jag tror detta är det idealiska användningsområdet är just enkelheten i användandet. Ingen startprocedur, eller såg som står och puttrar på tomgång. Fäll trädet, kvista och ställ ifrån dig sågen för att dra ihop stammarna, flytta ris etc. Det största problemet var att jag vid ett tillfälle glömde bort var jag ställt sågen och fick leta efter den. Det hade ju inte hänt om den stått på tomgång. Ett annat problem är att komma ihåg att fylla kedjeolja, som givetvis fortfarande behövs. En bra tumregel är att kolla när batteriet laddas/byts.

PowerSharp-systemet är klockrent för den som egentligen inte är intresserad av motorsågar, men som anser sig behöva använda en ändå. Och det kan som sagt vara allt ifrån en hantverkare som renoverar hus till någon som behöver röja på tomten eller kapa ved. På Oregons såg är det bara ett handtag som du lyfter, samtidigt som du kör sågen 2-5 sekunder, så är det klart. Nej, kedjan är inte lika bra som en vanlig sågkedja, men du kan alltid hålla den så vass som möjligt utan varken filar eller förkunskaper.

Jag kan dock tycka att kedjehastigheten hade kunnat vara lite högre, framför allt för att låta PowerSharp-kedjan komma till sin rätt. Som det är nu blir det lätt lite hackigt när man ska kvista. Å andra sidan skulle man kunna påstå att PowerNow inte är gjord för så avancerad användning, men ändå.

Och trots att vi inte har möjlighet att köra Oregons batterisåg ihop med Stihl, Husqvarna och Pellenc, som gick i förra numret, vågar vi oss ändå på en jämförelse. Vi tror nämligen att de tre batteribärande modellerna i allra högsta grad är jämförbara. Det man måste titta på är effekt kontra driftstid, och sedan själv avgöra hur man ska prioritera. Vi tycker nog att Oregon PowerNow hamnar ungefär mitt emellan Stihl och Husqvarna, där Stihl har bättre batteritid och Husqvarna mer effekt.

Rent arbetsmässigt kunde jag jobba drygt en timme på en laddning, och då försökte jag ändå hålla ett tempo som gav hyfsad puls. Då var det dags för mig att ta en liten paus, som hade kunnat innebära ett batteribyte. Oregon är i skrivande stund på väg att släppa en snabbladdare som ska klara av att ladda upp ett batteri på cirka 30 minuter. Vi antar att den tiden ökar när batteriet blir större, men det borde ändå innebära att med två batterier och en snabbladdare skulle du kunna jobba oavbrutet en hel dag.

Många fnyser nog åt batterikonceptet idag, men om några år kommer detta att vara väldigt vanligt. Kul med en ny aktör på marknaden, och detta är garanterat inte sista sågen vi ser från Oregon!

Oregon CS250E

  • Effekt: 2.4 Ah/89 Wh
  • Sågkedja delning/typ: 3/8” låg profil PowerSharp
  • Standard skärlängd: 35 cm
  • Totalvikt med sågsvärd,
  • kedja och batteri 5.4kg
  • Vikt batteri: 1,2 kg
  • Kedjans varvtal utan
  • belastning 12 m/s
  • Oljetankens volym 175ml
  • Pris inkl. batteri & laddare: 4490:-
  • Pris enbart såg: 2690:-
  • Importör/Tillv: Svenska Blount AB

Text & Foto: Henrik Fitinghoff