Innovativa DAF-lastbilar på IAA

DAF visar upp ett heltäckande utbud av innovationslastbilar på just nu pågående IAA i Hannover. Bland dem finns LF Electric och CF Electric för medeltunga och tunga stadstransporter, samt CF Hybrid för distribution i mellanklassen i tätorter med nollutsläpp och den bästa totala effektiviteten på vägarna. De här innovativa lösningarna har utvecklats som ett svar på behoven av förbättrad luftkvalitet i städerna samt minskade CO2 utsläpp.

DAF LF Battery Electric Innovation Truck

DAF LF Electric är en helt eldriven lastbil på 19 ton som ger nollutsläpp vid stadskörning. Lastbilen har Cummins Technology med en elmotor på 195 kW/266 hk (högst: 250 kW/340 hk). Motorn drivs av en batteriuppsättning på upp till 222 kWh, vilket ger upp till 220 kilometers körning när lastbilen är fulladdad. Eftersom batteriuppsättningen är modulär kan kapaciteten storleksanpassas till den storlek kunden behöver.

Vid stadskörning räcker de 220 kilometer DAF LF Electric ger mer än väl. Snabbladdning upp till 80 % kapacitet tar 70 minuter.

DAF CF Battery Electric Innovation Truck

DAF CF Electric är den perfekta nollutsläppslösningen för stadskörning där högre nyttolast och volym krävs. Detta inkluderar applikationer där en- eller tvåaxlade påhängsvagnar är standard, till exempel vid leverans till mataffärer.

CF Electric är en 4×2 dragbil för upp till 37 ton tågvikt. Lastbilen är baserad på DAF:s mångsidiga CF-serie – ”International Truck of the Year 2018” – och har VDL:s avancerade E-Power-teknik för fullständig eldrift. I centrum för den smarta drivlinan finns en elmotor på 210 kW/286 hk (högst: 240 kW/326 hk), som får sin energi från litiumjonbatterierna på 170 kWh.

CF Electric har en räckvidd på ungefär 100 kilometer, vilket passar för högvolymsanvändning i stadstrafik. Batterierna kan snabbladdas på 30 minuter och en fullständig laddning kan utföras på så lite som 1,5 timme. Lastning- och avlastningstiden kan användas för att ladda batterierna.

DAF CF Hybrid Innovation Truck

DAF CF Hybrid är framtagen för körning med eldrift med nollutsläpp i stadsmiljö, samtidigt som den ger möjlighet till längre körningar mellan städer, tack vare den senaste ultrarena dieseltekniken. Kombinationen av el- och dieseldrift ger den bästa logistiska effektiviteten.

Den sofistikerade DAF CF Hybrid har en mycket effektiv 10,8-liters PACCAR MX-11-motor (330 kW/450 hk), en ZF-elmotor (75 kW/100 hk/högst: 130 kW/175 hk) i kombination med en särskild ZF Traxon-växellåda för hybriddrivlinor.

Elmotorn drivs av batterier på 85 kWh, vilket ger en räckvidd vid enbart eldrift och med nollutsläpp på 30 till 50 kilometer, beroende på tågvikten. Batterierna kan laddas med dieselmotorn vid motorvägskörning och genom att använda en DC-laddare på laddstationen. Fordonet har en snabbladdningskapacitet som gör att det tar 30 minuter för full laddning och bara 20 minuter för att ladda upp till 80 %.

Utanför stadsområdena drivs CF Hybrid av den rena och effektiva PACCAR MX-11-dieselmotorn, där hybridtekniken ger ytterligare bränslebesparing tack vare den smarta energihanteringen. Elmotorn använder energin från bromsning som stöd till dieselmotorn i situationer där fördelarna är som störst, för att vidare minska bränsleförbrukningen.

Hybridsystemets batterier driver den elektriska drivlinan, den elektriska luftkompressorn samt tillvalet intelligent e-PTO. E-PTO kan användas för att driva kylutrustning i påhängsvagnar vid temperaturkontrollerad transport, vilket ger ännu tystare drift.

Kundfokuserad strategi

”Den övergripande prioriteringen för all slags utveckling är att ge kundvärde”, säger Ron Borsboom, styrelseledamot och ansvarig för produktutveckling. ”Vår tanke har alltid varit, och kommer alltid att vara, noggrann utvärdering av våra innovationer innan lansering. Den kundfokuserade strategin fortsätter med el- och hybridlastbilar. Nollutsläpp och låga ljudnivåer kan krävas i framtiden eftersom många städer säger sig vilja skapa nollutsläppszoner. Våra kunder kan därför behöva ha en rad olika lösningar för att kunna tillgodose deras krav.”

Den första CF Electric-lastbilen släpps för fälttest med ledande kunder i år och liknande tester är tänkta att inledas med LF Electric och CF Hybrid 2019. DAF är redo att presentera dessa innovativa lastbilar när marknaden är redo.

Nordic Truckcenter AB

Bilden: DAF CF Electric. Foto/Källa: DAF/Nordic Truckcenter

Taggar:
Läs också