Motor

Opel Combo Skåp – prisvinnande skåpbil

Opel Combo skåp
Nya Opel Combo är resultatet av ett samarbete med Peugeot och Citroën.

Opel Combo Skåp har utsetts till årets skåpbil, International van of the year 2019.
Den kan mycket väl bli en storsäljare. Men konkurrensen i klassen är knivskarp, inte minst från dess franska syskon.

Modellbeteckningen Combo har hängt med ett bra tag och när Opel nu lanserar den femte generationen har man satsat extra mycket på moderna säkerhetssystem samt på att optimera utrymmena i lastdelen och inne i kupén.

Bilen bygger på plattformen EMP2 som Opel delar med Peugeot och Citroën, vilket är naturligt eftersom tyska Opel blivit uppköpt av PSA-gruppen som innefattar just franska Peugeot och Citroën.

Det här gör att de tre märkena framöver kommer att samarbeta för att ta fram nya modeller, men som ändå ska få en egen touch för att de ska gå att särskilja från varandra.

När det gäller Combo möjliggör den nya plattformen att man dels kan reducera vikten med cirka 70 kilo jämfört med den utgående modellen samt att det införs säkerhetssystem som till exempel autobroms med fotgängarigenkänning som standard.

Combo går att beställa i två längder, antingen 4,4 meter eller 4,75 meter, och båda modellerna finns även i personbilsversioner som då går att få upp till sjusitsiga.

Skåpbilen är enkel att lasta tack vare sina två skjutbara bakdörrar och vi gillar att Opel valt satsa på många fack och fickor i kupén. Om vi inte räknar fel finns det 28 olika utrymmen som utan problem sväljer såväl mobiltelefoner, mindre verktyg och mätutrustning till muggar, block och pennor.

Allt är inte bara stram funktionalitet utan konstruktörerna har kostat på sig lite flärd också, bland annat finns en LED-upplyst förvaringsränna i taket som kontrast till det annars ganska så strikta formspråket.

Ett intressant tillval är möjligheten att få ett extra framsäte. När det inte används kan det antingen fällas ned och därmed ge ett längre lastutrymme, eller så går det att förvandla det till ett bord för ett mobilt kontor.

Opel har valt att behålla vanliga och mycket tydliga analoga mätare för hastighet, varvtal, tankmätare samt motortemperatur och det tycker vi är bra, det finns ingen anledning att krångla till det med digitala displayer.

Den åtta tum stora pekskärmen är enkel att komma överens med, men här hade vi gärna sett att Opel bjudit på värdefulla finesser som 180-graderskameran, som finns som ett tillval. Kameran visar bilen ur ett fågelperspektiv och det underlättar oerhört i många situationer, framförallt när man ska backa där det är trångt och besvärligt.

Självklart öppnar bagageluckan brett vilket underlättar lastningen av upp till 3,4 meter långa prylar, totalt ryms det 4,4 kubik i den långa modellen. Den korta modellen rymmer 3,8 kubik och där är lastutrymmet 3,1 meter.

Till skillnad från de flesta tyska bilar har denna en relativt mjuk och komfortabel fjädring, vilket tydligt visar dess franska ursprung.

Bra tycker vi, även om detta gör att köregenskaperna kanske inte är på topp. Men det är ingen större nackdel i en arbetsbil som mest används för att frakta prylar mellan punkt A och B.

Samtliga motorer till nya Combo uppfyller den kommande utsläppsstandarden Euro6d-TEMP och finns som 1,5-liters diesel på antingen 76, 102 eller 130 hästkrafter samt en 1,2-liters direktinsprutad bensinturbomotor på 110 hästar. Endast den starkaste dieselmotorn finns med åttaväxlad automatlåda, övriga har femväxlad manuell låda (bensinturbon sexväxlad).

 

Peter Fredriksson