Maffigaste pickupen

Maffigaste pickupen

Ford F-150 är som klippt och skuren för alla som behöver lasta mycket och dra tungt. Samtidigt gör det jättelika formatet att det kan bli problematiskt i stan, den drygt sex meter långa bilen kräver nämligen en och en halv parkeringsruta för att få plats.

Det kanske inte är så konstigt att Fords mastondontpickup blivit en riktig hit i USA där köparna av tradition valt betydligt större fordon än vad svenska köpare är vana vid, och den trenden gäller även inom lantbrukssektorn.

I USA uppfattas en Ford-150 som en ganska normal pickup, men i den svenska trafiken sticker den verkligen ut, med upp till 6,36 meters längd och 2,19 meters bredd.

Det här är en bil som du garanterat inte kommer att tappa bort på stormarknadens parkering. Den höga karossen syns på flera kilometers avstånd och med tanke på att motorhuven är i jämnhöjd med taket på en vanlig Volvokombi blir den ett riktigt blickfång.

Ford F-150 är världens mest sålda pickup, men trots det har svenska Ford valt att inte importera den utan erbjuder istället Ford Ranger som det fullvuxna alternativet. Fristående företag som bland annat Exklusive Cars importerar dock F-150 i flera olika versioner och med olika motoralternativ.

Påminner om att äntra en lastbil

Att kliva in eller snarare upp i en F-150 är lite speciellt och påminner en hel del om att äntra en lastbil, det gäller att ta ett fast tag om handtaget och sen dra sig upp.

Här väntar en ovanligt bred förarstol som är som gjord för långa arbetsdagar. Kupén upplevs som extremt rymlig och skulle man av någon anledning behöva öppna dörren på passagerarsidan får man snällt hoppa ur bilen och gå runt, det finns ingen chans att nå handtaget när man sitter på förarplatsen.

Som sig bör finns det gott om förvaringsutrymmen och självklart får man plats med ett rejält hamburgermål med alla tänkbara tillval på mittarmsstödet.

I USA säljs Ford F-150 i en mängd olika utföranden där den mullrande V8:an på fem liter står överst på mångas önskelistor. Här får man 395 hästar och ett vrid på 542 Nm som fördelas ut till hjulen via en traditionell tioväxlad automatlåda. I blandad körning drar motorn 1,3 liter bensin per mil, åtminstone i teorin. I verkligheten får man nog räkna med att hamna betydligt närmare två liter per mil, så det gäller att ha ett rymligt miljösamvete.

Snålare är V6-motorn på 3,5 liter och 375 hästar som trots sin mindre cylindervolym och lägre toppeffekt ger ett vrid på hela 637 Nm, medan dieselalternativet med samma cylindervolym inte bara ger 250 hästar och 597 Nm, här hålls bränsleförbrukningen nere och anges till ganska exakt en liter per mil i blandad körning.

Backningshjälp

Även om det här med att backa kanske inte är så stor utmaning för dem som dagligen använder släp har Ford ändå valt att lägga till en backningshjälp, som underlättar speciellt vid riktigt trånga och besvärliga manövrar.

Det är bara att rotera assistentspaken vänster eller höger i samma riktning man vill att släpet ska gå åt, och sen övervaka allt i backkameran. Enligt Ford är F-150 den första pickupen i världen med detta tillval, och det kan vara värt att överväga.

Att åtgärda en enda liten parkeringsskada kostar sannolikt betydligt mer än vad själva backningshjälpen gör.

I USA börjar priserna för de enklaste modellerna på cirka 30 000 dollar, vilket motsvarar lite drygt 300 000 svenska kronor. Att köpa en ny F-150 i Sverige, som är något bättre utrustad, registrerad och klar kostar ungefär dubbelt så mycket.

 

Peter Fredriksson

Aktuellt

ANNONS ▼
Fler artiklar