Motor

Torstens ljudlösa ekipage

ATV
Torsten Palmgren på Inglatorps gård gillar el. Solcellsanläggningen står för en del av strömförsörjningen. Foto: Peter Fredriksson.

Torsten Nilsson ville ha ett fossilfritt gårdsfordon och valet föll på en elektrisk arbetshäst. Trots en begränsad räckvidd har han ännu inte fått soppatorsk.
– Jag har hälften kvar när jag kommer tillbaka efter en dags arbete, säger han.

Det hörs bara ett lätt vinande när han kommer glidande med sitt elektriska arbetsredskap, och det är just frånvaron från motorljud som är den stora tjusningen med att köra elfordon.

– Jag provkörde Polaris Ranger EV första gången på SkogsElmia och bestämde mig direkt. Den här var perfekt för mina behov, säger han när han hoppar ur fordonet.

Omedelbart hörs en signal som talar om att han måste dra åt handbromsen.

– En jättebra funktion, konstaterar han med ett brett leende och tillägger att han haft stor nytta av det lilla fordonet.

Istället för att använda sin Ford Ranger hemma på gården glider han istället enkelt och smidigt med nyförvärvet mellan stock och sten på fastigheten, som omfattar 400 produktiv skogsmark.

– Jag har köpt till tak, rutor samt en vinsch och är nöjd med fordonet. Man sitter mer skyddad än på en vanlig fyrhjuling samtidigt som det är bra att kunna ha motorsågen på flaket.

Passar tuffa miljöer

Vi får provköra fordonet en runda på skogsvägarna och kan konstatera att i likhet med Polaris vanliga modeller är även denna byggd för att användas i tuffa miljöer, vilket gör att alla knappar och vred går att manövrera med handskar samtidigt som inredningen är rejäl och verkar tåla det mesta.

Den vanliga bensinmotorn är utbytt mot en 48-voltsmotor på 30 råstarka hästar och strömförsörjs via ett batteripack på 11,7 kWh. Packet har åtta stycken 12-voltsbatterier som seriekopplats och som enligt specifikationerna ska kunna ge upp till 80 kilometers räckvidd på plan mark och om man kör med det mest energisparande programmet, kallat maxrange mode.

Framför föraren där normalt hastighetsmätaren brukar vara placerad finns en enkel display som visar återstående batterikapacitet, och som gör att man kan grovplanera sin körning så att man inte blir stående.

Batteripacket är placerat under sätet och laddas från tomt till fullt på cirka åtta timmar via ett vanligt vägguttag.

Millimeterprecision

En stor fördel med eldriften är att det blir så mycket enklare att precisionsköra med betoning på just precision, som till exempel när man ska backa mot ett släp eftersom den smidiga elmotorn gör det möjligt att sakta men säkert röra sig med millimeterprecision.

Det är lätt att känna sig hemmastadd i hytten, de båda sätena är sköna att sitta i och ger bra stöd för kroppen. Det lilla formatet och de tunna stolparna till skyddsburen gör dessutom att sikten runt är perfekt. Ratten går att justera i höjdled men det hade varit en fördel om den även gått att justera i djupled.

Väl på plats i hytten är det bara att trycka på växelknappen så att den står på F och sen rullar man iväg ljudlöst så länge man valt maxrangeläget, som gör att motorns maxhastighet begränsas till 25 kilometer i timmen.

Väljer man istället high performance går det att blåsa på i upp till cirka 40 kilometer i timmen på plan mark, men då sjunker räckvidden till nästan hälften samtidigt som man hör tydligare hur elmotorn viner.

En sådan här maskin är främst avsedd för att användas som arbetsredskap och det är framförallt i terrängen som den verkligen till sin rätt med sin fyrhjulsdrift.

Polaris kallar systemet för ON-DEMAND och innebär att om bakhjulen tappar fäste och börjar slira så kopplas framhjulsdrivningen in, vilket gör ekipaget mer stabilt och enklare att manövrera.

Flera fördelar

Med en markfrigång på drygt 25 centimeter tar man sig fram över båda stock och sten och en fördel är att den bara är 147 centimeter bred, vilket gör att man lätt slinker mellan trädstammarna.

Tack vare det stora tillbehörsprogrammet till Polaris övriga modeller går det att skräddarsy maskinen helt efter egna önskemål.

En stor fördel är att det stora flaket klarar upp till 227 kilos last vilket gör det enkelt att lasta skrymmande och relativt tunga föremål, till exempel under jakt. Och skulle inte lastflaket räcka till går det alltid att koppla till en mindre släpvagn eftersom Ranger EV är standardutrustad med en tvåtums dragkrok och har en dragkapacitet på 680 kilo.