Motor

Kymco ATV är tillbaka i Sverige

ATV
Kymco MXU 550i EPS är robust byggd och gillar tuffa arbetsuppgifter.

Kymcos ATV-modeller har länge varit storsäljare i Europa, men i Sverige har de inte sålts sedan 2014. Nu tar KGK Motor över agenturen för Sverige och det innebär att fyra modeller från den taiwanesiska tillverkaren är på väg ut till handlarna. 

Patric Sjölander är marknadsansvarig fordon på KGK Motor som nu tagit över generalagenturen, och han ser fram emot att återlansera den taiwanesiska tillverkarens ATV-modeller på den svenska marknaden.

– Det är bra och beprövade modeller som vi kan erbjuda till ett konkurrenskraftigt pris, säger han och tillägger att redan på 1960-talet började Kymco att bygga mopeder och motorcyklar. Sedan dess har produktportföljen utökats och idag är man en av de ledande tillverkarna.

– Kymco brukar ligga i topp över antalet sålda fyrhjulingar på flera europeiska marknader, säger Patric Sjölander som konstaterar att en anledning till att man tog över generalagenturen var att man ville bredda sin produktportfölj.

– Vi har sedan länge haft agenturen för Honda och Suzuki och ville komplettera med ett beprövat kvalitetsmärke som ligger något lägre i pris, och där är Kymco det bästa alternativet enligt oss.

Till skillnad från många andra tillverkare har Kymco hittills inte drabbats av komponentbristen, utan kan leverera som tidigare.

Råstark motor

KGK Motor räknar med att MXU 550i EPS troligen blir storsäljaren bland Kymcos modeller i Sverige, och det är en maskin som har en råstark vätskeskyld encylindrig fyrtaktsmotor på 501 kubik och 33,5 hästkrafter. Motorn har bränsleinsprutning och är kopplad till en steglös automatisk växellåda av CVT-typ, med lägen för hög och lågväxel. Centrifugalkopplingen ligger i oljebad och detta ger dels mjuka växlingar men även minimalt slitage på drivremmen.

På höger handtag går det att med ett knapptryck skifta mellan två eller fyrhjulsdrift, och detta tillsammans med en differentialspärr på framhjulen gör att framkomligheten är god även i besvärlig terräng.

Ekipaget har ett hydrauliskt bromssystem med dubbla skivor fram, och det kan behövas med tanke på att maskinen väger in på 373 kilo.

I likhet med de flesta av konkurrenterna har även MXU 550i EPS LED-positionsljus samt modellanpassade fästen för ljusramper som stöder plug&play. Med ett Hella Valuefit LBE320 får man till exempel ett rejält ljusflöde på 3055 lumen.

Modellen har även uttag för USB-laddning vilket är värdefullt för dem som under långa arbetsdagar behöver ladda till exempel telefonen eller laptopen.

Många tillbehör

Listan över tillbehör är lång och det är inga problem att få grundpriset att springa iväg ganska snabbt.

Maskinen är vid leverans utrustad med ett skrapskydd som gått och väl räcker för den vardagliga körningen. För den som kommer att använda maskinen i krävande terräng kan det vara vettigt att köpa till en hasplåt, som finns utformad både i plast eller aluminium.

Och sedan är så klart en vinsch ett ovärderligt tillbehör både vid lastning, släpning eller om man behöver dra loss maskinen. Kymco kommer standardutrustad med frontmonterad vinsch på 3000 lbs (1360 kilo). Som extra tillbehör finns en lågt bakmonterad vinsch på 2500 lbs (1134 kilo). Kymco erbjuder också ett färdigt paket med en lågt monterad vinsch bak och som har en dragkraft på upp till cirka 2500 lbs (1134 kg).

Uppvärmda handtag är så klart sköna när det är kallt och tycker man att det är värt 3 000 kronor är det bara att kryssa i tillvalet, som dessutom har en speciell tumvärmare.

Sedan finns det även ett bumper-paket som gör att maskinen ser tuffare ut samtidigt som dessa fungerar som stötfångare. Vill man addera ytterligare prylar till sin ATV, som kanske inte är så nödvändiga, går det även att köpa till 27 tum stora aluminiumhjul med grovmönstrade terrängdäck.

 

Text: Peter Fredriksson