Jordbruk

Sveriges matupplevelser i mobilen

Anna Kaijser, branschansvarig för LRFs branschben LRF Lokal mat och dryck. Foto: LRF.

Restaurangguiden White Guide lanserar Sveriges första rikstäckande mat- och dryckeskalender i samarbete med Lantbrukarnas Riksförbund (LRF). Den digitala kalendern gör det enklare att hitta fram till Sveriges småskaliga mat- och dryckeshantverkare på landsbygden.

Året runt pågår mängder av aktiviteter kring mat och dryck i hela Sverige, ofta på landsbygden. Men för de småskaliga producenterna och den intresserade konsumenten är det svårt att veta vilka informationskanaler som gäller.

”Jag älskar matupplevelser, men det är så vanligt att jag upptäcker något på sociala medier när det redan är över och någon har delat bilder. Vår ambition är att lyckas med något andra inte har lyckats med tidigare, en digital samlingsplats för Sveriges alla matupplevelser”. Säger Peter Kjellberg på White Guide.

Unikt samarbete

Mat- och dryckeskalendern är ett unikt samarbete mellan restaurangguiden White Guide och företagarorganisationen LRF med ett stort antal företagarmedlemmar inom lokal mat och dryckeshantverk.

”Med hjälp av White Guide har vi löst matchningsproblemet där företagen inte hittar konsumenterna och vice versa. Från och med idag finns en mötesplats för landsbygdsföretagen och de nyfikna konsumenter som vill upptäcka alla fantastiska matupplevelser som Sverige har att erbjuda”. Säger Anna Kaijser, branschansvarig för LRFs branschben LRF Lokal mat och dryck.

”Vi är oerhört glada över att samarbeta med Lantbrukarnas Riksförbund. Det gör att kalendern verkligen kan bli den breda och stora samlingsplats vi vill att den ska vara”. Säger Peter Kjellberg på White Guide.

En naturlig kanal

White Guide har i snart 20 år varit Sveriges stora restaurangguide. Peter Kjellberg beskriver det som att man är ett gäng ”Foodies” som själva vill hitta intressanta matupplevelser.

”Det arrangeras så många fina mat- och dryckesevenemang i hela landet som inte tillräckligt många vet om. Vi har skapat en naturlig kanal som gör att fler får möjlighet att upptäcka guldkornen runt om i landet”. Säger Peter Kjellberg på White Guide.

White Guides nya mat-och dryckeskalender i samarbete med LRF har utvecklats med finansiering från Jordbruksverket med syftet att främja svensk matkultur, måltidsturism och gastronomi på landsbygden.

”Våra svenska mat- och dryckeshantverkare är enormt viktiga företag på landsbygden. De skapar inte bara skatteintäkter och lokala arbetstillfällen utan utgör ofta en viktig del av landsbygdens attraktionskraft”. Säger Anna Kaijser, branschansvarig för LRF Lokal mat och dryck.

Mat- och dryckeskalendern hittar du här: Upplev lokal mat och dryck i Sverige med White Guide

Om Mat- och dryckeskalendern:

För konsumenter: Kalendern är sökbar utifrån olika kategorier, samt landskap och datum. Det går dessutom att prenumerera på nyhetsbrev så att man får tips om nya evenemang

För landsbygdsföretag: Det kostar inget att få med sitt evenemang i kalendern. Alla evenemang kan dessutom delas i arrangörens egna sociala kanaler. Fokus är småskaliga mathantverks-, livsmedels- och måltidsturismföretag på landsbygden.

Mat- & dryckeskalendern är ett initiativ och samarbete mellan LRF och White Guide, med finansiering från Jordbruksverket. White Guide är en oberoende, nationell, digital kanal för gastronomiska upplevelser.

Källa och foto: LRF