Motor

Populär arbetshäst får ansiktslyftning

Isuzu D-Max
Bilen är anpassad för att användas i tuffa miljöer. Foto: Isuzu

Isuzu D-Max fräschas upp med annorlunda grill, fälgar och nya färgalternativ. Detta i kombination med möjligheten att minska de skyhöga malusskatterna genom att få motorn konverterad till gasdrift är något som kan ge modellen ett lyft.

Den tidigare versionen lanserades 2019 men kom till Sverige först 2021. Nu är det dags att fräscha upp modellen med ett diskret face-lift som troligen går de flesta köparna spårlöst förbi.

Desto mer intressant är att det sedan maj 2022 går att få motorn konverterad till gasdrift, vilket kapar den årliga fordonskatten de första tre åren från 24 538 till 1 306 kronor per år.

Konverteringen sker av Växjöföretaget Konvegas och gör det möjligt att köra på en blandning av gas och diesel.

Med tanke på att gastanken rymmer måttliga fyra kilo och att detta i sin tur räcker till enbart tio mils körning med gasinblandning, är konverteringen främst ett sätt för köparna att komma undan den höga malusskatten. Det ger inga större miljövinster och det är nog ganska ovanligt att de som har köpt en gaskonverterad bil väljer att fylla på gas var tionde mil.

Konverteringen kostar 50 000 kronor exklusive moms, och det innebär att efter två år har man sparat in de pengarna tack vare den lägre fordonskatten.

– I princip alla våra kunder väljer till gaskonverteringen, säger Jonas Lif på Isuzu Sverige AB och tillägger det som lockar många är att det går att köra på endast diesel eller HVO-diesel precis som vanligt även när man lagt till gaskonverteringen.

Prismässigt ligger Isuzu bra till och är i sitt grundutförande betydligt billigare än konkurrenterna. Priserna exklusive moms startar på 309 000 kronor och då får man en enkelhytt med manuell växellåda, medan priserna för en D-Max med dubbelhytt och automatlåda börjar på 359 000 kronor.

Den robusta framtoningen förstärks av att man använt sig av grövre dimensioner för de längsgående rambalkarna, och Isuzu uppger att konstruktionen är betydligt vridstyv jämfört med tidigare de modeller som tillverkades innan 2019.

Interiören ger ett någorlunda modernt intryck med två-zons klimatanläggning, Apple Carplay eller Android Auto samt elektriskt justerbar förarstol.

Isuzu framhåller gärna att modellen är marknadens starkaste rambygge med 1,1 ton lastvikt och 3,5 ton dragvikt och att det är den enda pickup som har fått fem stjärnor i krocktesterna som genomförts av Euro NCAP 2020.

Förutom fem stjärnor i de vanliga momenten fick D-max även högsta betyg för förarassistanssystemet ADAS som bygger på avancerad teknik med färg- och djupseende stereokameror. Passagerarna skyddas inte bara av vanliga krockkuddar utan även med krockuddar som är placerade mellan framstolarna och som minskar risken för sammanstötningsskador.

Isuzu D-Max tar sig fram bra i terrängen tack vare låsbar bakdiff, fyrhjulsdrift med lågväxel samt hill descent control som underlättar vid körningar i branta nedförsbackar. Markfrigången är 24 centimeter och bilen klarar ett vadningsdjup på 80 centimeter.

Text: Peter Fredriksson

Isuzu D-Max 2023

Pris: från 309 000 kronor exklusive moms (enkelhytt).

Motor: Fyrcylindrig diesel/gas, cylindervolym 1898 cm3, godkänd för HVO-diesel.

Max effekt hk (kW) vid v/min: 164 (120)/3600.

Max vridmoment Nm vid v/min: 360/2000-2500.

Bränsleförbrukning l/100km blandad: 8,2.

Längd, exklusive dragkrok mm: 5305.

Bredd mm: 1870.

Höjd mm: 1770.

Markfrigång mm: 240.

logo
Jenny Marcuson-Fors