”All work and no play” för nya Polaris Brutus.

Detta är världens första UTV med kraftuttag OCH hydrauluttag. Det handlar om ”all work and no play” för nya Polaris Brutus.

Jag är osäker på hur många kaffebordsdiskussioner jag deltagit i med ämnet ”fyrhjuling och hydraulik” eller ”fyrhjuling med kraftuttag”. För min del har svaret på frågan varför det inte finns alltid varit att i resten av världen arbetar man inte alls på samma sätt med en fyrhjuling som vi gör. Skandinavien är en försvinnande liten del av ATV/UTV-marknaden och våra krav lite exceptionella.

Men Polaris har under flera år arbetat mot olika lösningar inom detta område. Först ut var Ranger HD, som med specialfjädring både fram och bak skulle klara hög belastning. Man jobbade även för en elhydraulisk styrning av bland annat ett plogblad. Men resultat när den väl nådde till handlarna var endast en självjusterande bakfjädring som gjorde att du kunde lasta riktigt tungt på flaket. Trots detta är Ranger HD en redaktionell favorit bland UTV:erna (fyrhjuling med ratt). Den är helt klart kompetent och bra som arbetsmaskin.

Men nu kommer alltså Polaris Brutus som liknar en Ranger men inte alls är det. Modellserien är utvecklad tillsammans med Bobcat, som Polaris bedrivit ett tekniskt samarbete med sedan 2009. Och detta är ett specialbygge, gjort för arbete och inget annat. Den har en 24-hästars Yanmar-diesel under flaket och en hydrostatisk växellåda med en pedal för framåt och en pedal för bakåt, handgas och en joystick monterad där växelspaken tidigare satt. Kort sagt siktar Polaris på marknaden för minitraktorer och minilastare snarare än den för UTV.

Polaris Brutus.

Polaris Brutus.

Det finns tre modeller – Brutus, Brutus HD samt Brutus HDPTO. Brutus är den enklaste modellen utan några extra finesser, och blir mer som en UTV med hydrostatlåda och stor lastkapacitet på flaket. Den kan givetvis utrustas med mängder av tillbehör efter kundens önskemål. Brutus HD har redskapsfästet Pro-Tach fram, vilket gör det enkelt att fästa exempelvis ett plogblad.

HDPTO har, förutom redskapsfästet, även ett kraftuttag och hydrauluttag fram, och tack vare hydrostatlådan blir hastigheten på kraftuttaget/kraften i hydrauliken oberoende av hastigheten på ekipaget. Bak sitter det på samtliga modeller en ”multilink Coil Over De Dion-fjädring” som enligt uppgift ska ge 600 kilo lastvikt och 900 kilo dragvikt. Det där med dragvikten låter ju lite fjolligt för alla som lastat en timmervagn, men kom ihåg att fabriksrekommendationerna brukar ligga runt 300-500 kilo på en fyrhjuling.

Som det verkar just nu så finns det inget fokus på redskap att dra efter maskinen. Här har vi annars en skandinavisk tradition av både griplastarvagnar samt självlastarvagnar med tipp, som hade kunnat dra nytta av både hydraulik och kraftuttag.

Grundpriset i USA för värstingmodellen HDPTO ligger på cirka $ 24000:-, vilket innebär att vi kan räkna med att den kommer att landa någonstans runt 250 000:- plus moms. Men då ingår även hytt. Den billigaste modellen kommer nog att kosta ungefär som UTV:er i allmänhet. Som intressanta tillbehör kan nämnas klimatkontrollerad hytt, trottoarborste, plogblad, pallyft, snöslunga samt skopa. Vi ser verkligen fram emot att få testa Brutus framåt höstkanten!

Fakta Polaris Brutus

Motor

  • Typ: 3-cylindrig, vätskekyld, diesel
  • Volym: 904 cc
  • Bränslesystem: Indirekt insprutning
  • Smörjning: Våtsump
  • Tändning: Glödstift
  • Uppg effekt/varv: 24 hk/– varv
  • Uppg vrid/varv: — Nm/–
  • Start: Elstart
  • Transmission: Hydrostat
  • Växellåda: Fram, Back
  • Koppling: Hydrostat
  • Hjuldrift: I- och urkopplingsbar 4-hjulsdrift samt VersaTrac diff bak
  • Bromsar fram: Dubbla hydrauliska skivbromsar
  • Bromsar bak: Dubbla hydrauliska skivbromsar

Chassi

  • Ram: Helsvetsad stål
  • Framvagn: Dubbla A-armar
  • Fjädringsväg fram: 152 mm
  • Bakfjädring: Multi-Link Coil Over De-Dion
  • Fjädringsväg bak: 152 mm
  • Hjulbas: 2134 mm
  • Markfrigång: 178 mm under PTO

Mått

  • Längd/Bredd/Höjd: 3560/1630/1850 mm
  • Däck fram: 25 x 9 / 12
  • Däck bak: 25 x 11 / 12
  • Uppgiven vikt torr: 974 kg
  • Tankvolym: 37,9 liter

Att äga

  • Pris: Ännu ej klart
  • Färg: Blå
  • Generalagent: Polaris Scandinavia AB

Text: Henrik Fitinghoff  Foto: Polaris