Motor

Snyggt skåp har blivit snyggare

Ford Transit har fått en ny uppsyn och är numera ett riktigt blickfång.

Ford Transit Custom Active har alla förutsättningar för att bli en storsäljare. Skåpbilen har ett attraktivt pris, mängder av finesser och ett avancerat förarstödsystem som förpackats i ett snyggt skal.

När Ford slår på stora trumman för sin nya Ford Transit Custom Active är det kanske främst utseendet som sticker ut, där en redan lyckad design utvecklats och förfinats vilket kan bli en viktig konkurrensfördel. För även om praktiska egenskaper som lastförmåga och förarstödssystem fortfarande är det som kunderna främst efterfrågar i ett arbetsfordon är det aldrig fel att bilen även fungerar som ett blickfång. Med rätt dekaler kan den bli en rullande reklampelare för det egna företaget.

Ford Transit har sedan urminnes tider varit Volkswagen Transporters främste konkurrent om yrkeskunderna, och med den nya modellen vill man ge sin tyske rival en riktig match.

Transit erbjuder som standard eller som tillval olika digitala förarstödsystem som bygger på en framåtriktad kamera i kombination med radarteknik, som även fungerar i mörker.

Varnar i god tid

Det kollisionsförberedande systemet håller koll på avståndet till andra fordon och fotgängare och varnar i god tid. Om föraren inte reagerar så trycksätts bromsarna via systemet för aktiv bromsning, och bromsar sedan automatiskt. Körfältsvarningen är dock av en enklare typ och reagerar endast via vibrationer i ratten om man närmar sig en körfältsmarkering utan att slå på blinkersen, medan skyltigenkänningen automatisk visar hastighetsbegränsningen i instrumentpanelen. Med tillvalet intelligent hastighetsassistans anpassas bilens hastighet till den gällande hastighetsgränsen.

Transit har även dödavinkelövervakning som varnar med en lampa i ytterbackspegeln när andra fordon närmar sig i den döda vinkeln, och dessutom finns den oerhört praktiska varningen för korsande trafik när man backar. Just denna funktionen kommer ofta till användning när man ska backa ut från en vinkelrät parkeringsficka och har svårt att ha koll på korsande trafik bakom fordonet.

Förarmiljön är påkostad och har bland annat den åtta tums stora pekskärmen där man med Apple CarPlay eller Android Auto kan styra sin telefon, musik, appar och navigering med röstkommandon.

Kan ringa nödsamtal

Vidare har systemet funktionen Emergency Assistance Nödhjälpssystem som kan ringa nödsamtal och ge larmtjänsten information om bilens position.

Transit Custom säljs i olika längder och olika höjder, där L1 är 4,97 meter lång och L2 5,37 meter, medan H1 är 1,92-2,02 meter hög och H2 2,28-2,38. Det gör att det går att skräddarsy bilens storlek och därmed lastkapacitet efter de egna behoven.

Transit kan lasta från 6 till 8,3 kubik beroende på utförande och samtliga modeller rymmer tre Europapallar.

Tack vare den genomlastningsbara mellanväggen går det att transportera föremål som är upp till 3,4 meter långa i L2-modellen och ändå kunna stänga bakdörrarna.

Transit Custom Active drivs med en dieselmotor på 2 liter och 170 hästkrafter som uppfyller de senaste Euro 6.2-standarderna.