Motor

Kan vända pickup-trenden

pickup
Den eldrivna pickupen Maxus T90EV är en av de första i sitt slag och säljs nu i Sverige.

Pickupförsäljningen i Sverige har dalat kraftigt de senaste åren på grund av de skyhöga malusskatterna på nya dieselfordon. Så när den kinesiska tillverkare Maxus nu lanserar sin eldrivna pickup T90EV kan den bli en storsäljare.

De stora tillverkarna av pickuper har haft svårt att sälja sina nya modeller på den svenska marknaden, vilket bland annat beror på bonus/malussystemet som gör att skatten för nya fossildrivna fordon rakat i höjden.

Detta i kombination med att även drivmedelspriserna ökat har gjort att många köpare valt att avvakta. Istället för att köpa en ny pickup har den gamla fått rulla några år till, eller så har man bytt upp sig till en något nyare begagnad pickup.

Trots att det finns en stor efterfrågan på pickuper med eldrift har de traditionella tillverkarna ändå inte brytt sig om att ta tag i modellutvecklingen. Istället har man lagt all energi åt att elektrifiera personbilsmarknaden, som är betydligt större och därmed mer lönsam.

I Kina har man istället passat på att utveckla eldrivna arbetsfordon parallellt med personbilar, och många bedömare menar att den europeiska marknaden snart kommer att svämmas över av helt nya märken.

Först ut bland de eldrivna pickuperna är Maxus och det är det norska företaget RSA som bildades redan 1936 som står bakom lanseringen av märket i Sverige, och man har stora planer för den framtida expansionen.

Till skillnad från många andra kinesiska bilar som bara går att köpa på nätet har RSA satsat på att ha lokal närvaro på flera platser runt om i Sverige. Där finns det återförsäljare som erbjuder fullservice samt hanterar garantiärenden och reparationer. RSA Sverige garanterar även att man kommer att tillhandahålla reservdelar i 20 år till de modeller som säljs idag.

Den första eldrivna pickupen som lanseras i Sverige är Maxus T90EV som med sin prissättning tydligt visar att framöver kommer man inte att locka kunder med låga priser.

Eller vad sägs om 579 900 kronor plus moms för ett märke som fortfarande är okänt för de allra flesta?

Bilen är ett utpräglat arbetsfordon och påtagligt enkelt uppbyggt när det gäller chassi och transmission. Fyrhjulsdrift saknas helt så här handlar det om bakhjulsdrift och stel bakaxel, som elmotorn är sammanbyggd med.

Även kupén är ovanligt enkelt utförd men känns samtidigt robust och lär säkert hålla för hårt dagligt bruk. Förarmiljön är som i de flesta moderna bilar avskalad och de flesta funktioner styrs från den lilla 10-tumsskärmen.

Ett stort plus är att det finns knappar för vissa funktioner, vilket förenklar i vardagen. Bra är att man också behållit traditionella mätare för bland annat hastighet och laddning.

Batteriet är på 88,5 kWh och det ska ge bilen en räckvidd på upp till 33 mils körning under gynnsamma omständigheter, men som alltid ska räckviddsuppgifter tas med en väldigt stor nypa salt.

För det första bygger beräkningarna på att bilen startar med ett fulladdat batteri och sen körs till det är tomt, men i praktiken går det inte att göra så eftersom man då riskerar att bli stående med tomt batteri en bra bit från där man tänkt ladda.

Dessutom ska man aldrig ladda batteriet så att det blir fullt eftersom detta gör att livslängden förkortas. Rekommendationen är att ladda till 80 procent, och då kommer man i bästa fall cirka 27 mil.

Eftersom den här typen av fordon oftast används av företag lär de sannolikt laddas på arbetsplatser där det finns trefasuttag. Maxus T90EV kan ta emot upp till 11 kW från trefas, vilket är ganska mediokert med tanke på att småbilar som till exempel Renault Zoe klarade 22 kW för många år sedan.

Inte heller snabbladdning på 80 kW är särskilt imponerande, men det gör det i alla fall möjligt ladda från 20 till 80 procent på cirka 30 minuter.

En stor fördel är att det finns en värmare för batteriet som standard och det gör att man kan förvärma batteriet innan laddning, vilket gör att laddningen går snabbare när det är kallt ute.

Är man spekulant på en T90EV finns det inte speciellt många varianter att välja mellan, det enda valet man kan göra är färg på bilen där en annan kulör än vit kostar 7 900 kronor.