Bra brittisk batteridrift

Bra brittisk batteridrift

Biltillverkarna lanserar nya elbilar på löpande band, men när det gäller eldrivna arbetsmaskiner är det mer tunnsått bland nyheterna.
Det vill den brittiska tillverkaren Eco Charger Quad Bikes ändra på, och nu finns det möjlighet att köpa maskinerna via en norsk återförsäljare.

När Tesla lanserade Model S Sedan var det startskottet för en helt ny era inom bilindustrin.

Från att ha lagt massor av resurser på att förfina förbränningsmotorerna till perfektion gjorde de stora tillverkarna helt om och började styra om resurserna till elektriska fordon.

Många bedömare menar att rimligtvis borde detsamma hända även bland tillverkarna av lantbruksmaskiner i allmänhet och mindre arbetsfordon i synnerhet, men fortfarande lyser nya och innovativa lösningar med sin frånvaro.

Även om till exempel Polaris har en eldriven UTV på programmet och som vi skrev om i nummer 1 2019, och att det finns flera kinesiska maskiner som ännu inte hittat till Sverige, så finns det inte speciellt mycket att välja mellan för den som vill köra utsläppsfritt hemma på gården.

Två modeller

Den brittiska tillverkaren Eco Charger erbjuder dock två stycken modeller, Dominator I och Eliminator II, där den största skillnaden är framdrivningen.

Dominator driver på två hjul medan man kan växla mellan två- och fyrhjulsdrift på Eliminator.

Båda maskinerna är bestyckade med en permanentmagnetmotor som ger upp till 15 kW, och allt driftsätts av ett förseglat 72-volt ACM-batteri på 100 Ah (7,2 kWh). Bromssystemet är regenerativt, vilket innebär att batterierna laddas när man bromsar i till exempel nedförslut.

Båda maskinerna har en automatisk transmission med hög och låg växel samt en omkopplare för framåt och bakåt. Den enda vätska som man behöver hålla koll på är växellådans 0,55 liter, annars är det bara att tuta och köra.

Eliminator är med sina 2,1 meter något längre än Dominator som mäter in på 1,9 meter, medan sitthöjden på 0,8 meter är densamma för båda maskinerna.

Torrvikten för Eliminator är 491 kilo medan Dominator väger in på 395 kilo, samtidigt som den större modellen är skodd med större däck för att bära upp den ökade vikten.

På plan mark toppar de båda maskinerna vid cirka 40 kilometer i timmen, vilket är något lägre än för vanliga EU-mopeder klass I. Men eftersom maskinerna är avsedda att användas i kuperad terräng är topphastigheten inte lika intressant som räckvidden.

Ett helt urladdat batteri ska kunna laddas fullt på cirka fem timmar i ett vanligt vägguttag, men i praktiken är det få som kör helt slut på batteriet innan det är dags för laddning. Med ett fulladdat batteri kan man räkna med att i bästa fall komma upp till cirka fem mil.

Flera fördelar

Den stora fördelen med en batteridriven ATV är att den inte släpper ut några avgaser där den används. Det gör den extra lämplig för den som använder den i det dagliga arbetet.

Att slippa andas in oförbrända kolväten och andra giftiga ämnen när man till exempel kör in i en ekonomibyggnad är inte bara en stor befrielse. Det innebär även att man slipper utsätta både sig själv och allt annat på gården för hälsorisker.

En annan stor fördel är att en batteridriven maskin har så mycket färre rörliga delar som kan gå sönder eller som behöver ständig tillsyn och service, vilket tillsammans med den rekordlåga drivmedelskostnaden borgar för billiga mil.

Däremot ligger inköpspriset högre än för motsvarande fossildrivna modeller, och detta i sin tur gör att man får räkna med en större värdeminskning.

Nu kanske man inte köper någon av de första batteridrivna fyrhjulingarna som finns på marknaden för att spara pengar, utan snarare för att man är intresserad av ny teknik, men använder man maskinen riktigt mycket kan totalkostnaderna i slutändan ändå bli lägre än för en bensindriven ATV.

 

Peter Fredriksson

Läs också

Mycket snö?

Jo, det har ju ramlat ner en del de senaste veckorna och fyrhjulingen eller UTV:n börjar kanske få problem...

Aktuellt

ANNONS ▼
Fler artiklar