Övrigt

De mest hållbara varumärkerna

Hannele Arvonen, vd och koncernchef, Sveaskog.
Hannele Arvonen, vd och koncernchef, Sveaskog.

Sveaskog har utsetts till det mest hållbara varumärket inom skogsbranschen. Det visar hållbarhetsundersökningen Sustainable Brand Index 2020. Lantmännen hamnade högst totalt sett.

Sveaskog tilldelas första plats i hållbarhetsundersökningen Sustainable Brand Index 2020 för svenska konsumenter – Europas största studie om hållbarhet, som årligen rankar Sveriges mest hållbara varumärken.

– Vi är enormt stolta över att vårt hållbarhetsarbete prisas och uppmärksammas. Att vi röstas fram som bästa skogsägare visar att våra viktiga satsningar på skogsbruk, naturvård och upplåtelser uppmärksammats och fått gehör. För det är vi väldigt glada, säger Lena Sammeli-Johansson, hållbarhetschef på Sveaskog.

Sveaskog har visionen att odla en fossilfri livsstil och att skogen är en möjliggörare för hela samhällets omställning.

– Detta är ett kvitto på det viktiga och omfattande arbete som Sveaskog gör. Denna utmärkelse tillägnas alla medarbetare, kunder, entreprenörer och partners, säger Hannele Arvonen, vd på Sveaskog.

Övriga skogsägare som valts ut i mätningen är: BillerudKorsnäs, Holmen, SCA, Södra Skogsägarna och Stora Enso.

I totalrankningen för alla branscher B2C (konsumenter) toppade Ikea, följt av Änglamark och Ica. Lantmännen hamnade på 6:e plats, Saltå Kvarn på 9:e och Arla på 10:e plats. När det gäller BCB (företag) hamnar Lantmännen i totaltoppen följt av Arla och E.ON. Skånemejerier kom på 10:e plats.

– Vi är stolta över utnämningen, att placera sig högt upp på listan både av konsumenter och företagskunder tyder på att vi levererar på ett konsekvent och genomgående sätt i våra verksamheter. Fokus på hållbarhet genomsyrar vårt arbete och det är glädjande att konsumenterna uppfattar det, säger Per Olof Nyman, Lantmännens vd och koncernchef.

Per Olof Nyman, Lantmännens vd och koncernchef.

– Hållbarhet och ansvar från jord till bord är en central del av vårt varumärke. Vi har de senaste åren haft topplaceringar i SBI:s undersökning och är mycket glada över att Sveriges konsumenter fortsätter att värdera Lantmännens hållbarhetsarbete högt, säger Mark Robinson, varumärkeschef på Lantmännen.

Fakta om studien

– Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie om hållbarhet – 58 000 respondenter och 1400 varumärken.
– I Sverige har 21 640 respondenter intervjuats om 381 varumärken i 35 branscher.
– Definition av hållbarhet: De globala målen för hållbara utvecking (SDGs)