Vi har tittat närmare på tre olika märken och lösningar i denna test, det är Husqvarna 536 Li, Stihl MSA 160 C samt Pellenc Selion C20.

Vi har tittat närmare på tre olika märken och lösningar i denna test, det är Husqvarna 536 Li, Stihl MSA 160 C samt Pellenc Selion C20.

Utvecklingen av batterier och elmotorer har tagit konceptet hela vägen till storskogen. Eller nästan i alla fall.

Min far är elektriker, och jag minns än idag när han kom hem med den där oranga skruvdragaren av märket Makita. Skulle gissa att det är 30 år sedan nu, och den fungerar än. Men inte går det att jämföra den med en modern variant ifråga om prestanda eller livslängd på en laddning.

För utvecklingen har gått framåt, framför allt när det gäller batterier och intelligensen kring dessa, men även när det gäller inre friktion i motorer och mekanik. Annars är just batteridrift en tämligen matematisk fråga, även om vi tidigare visat att det faktiskt finns skillnader på pappret hos likvärdiga skruvdragare.

Och tack vare de nya intelligenta batterierna har nu även kedjesågen, eller motorsågen som den normalt kallas, också blivit batteridriven. Vi har tittat närmare på tre olika märken och lösningar i denna test, det är Husqvarna 536 Li, Stihl MSA 160 C samt Pellenc Selion C20.

Stihl MSA 160 C sågar på bra, men hade givetvis tuggat ännu bättre om det suttit en 3/8:ings kedja på.

Stihl MSA 160 C sågar på bra, men hade givetvis tuggat ännu bättre om det suttit en 3/8:ings kedja på.

Att de i allt dominerande två märkena Stihl och Husqvarna dyker upp är kanske inte så underligt, men Pellenc är det nog många som inte hört talas om tidigare. Det är ett franskt märke som utvecklat ett eget system för batteridrivna redskap. Batteriet sitter i detta fallet på ryggen, vilket ger två fördelar. Själva redskapet får väldigt låg vikt i förhållande till sin kapacitet och batteriet kan vara mycket större utan att störa funktionen, vilket ger väldigt lång arbetstid på en laddning. Systemet har några år på nacken nu, men eftersom det får anses som en föregångare så känns det på inget vis utdaterat. Tvärtom upplever vi att redskapen är väldigt professionellt utformade och gjorda för att användas 40 timmar i veckan.

En liten finess som varken Stihl eller Husqvarna har på sina sågar är den automatiska kedjespänningen. Det är en genialiskt enkel konstruktion, där du bara lättar på spännskruven så justeras kedjan helt automatisk då svärdet är fjäderbelastat. Nästan lite pinsamt att en fransos kom på det först…

Hela paketet när det gäller Pellenc. Det stora batteriet gör givetvis att priset åker upp, men det ger väldigt smidiga redskap.

Hela paketet när det gäller Pellenc. Det stora batteriet gör givetvis att priset åker upp, men det ger väldigt smidiga redskap.

I övrigt är Selion C20 i första hand en arboristsåg, med toppmonterat handtag, och till det passar den utmärkt tack vare sin låga vikt. Den har 3/8 kedjedelning med 1,3 mm spårvidd, vilket gör att det biter bra. Vi ska också säga att den Pellenc vi kör har gått ett antal timmar och att kedjan var nyslipad men inte ny. Det är givetvis svårt att säga vad det innebär i bett, men för en såg med topphandtag tycker vi att det fungerar utmärkt. Frågan är väl om inte just arborister i vissa lägen hade föredragit en tunnare kedja? Bara spekulation från vår sida, och det fungerar definitivt bra som det är.

Kort sagt är detta en proffssåg med allt emellan en till tre arbetsdagar på en laddning. Under den relativt korta period som vi använde den kändes batteriet på inget sätt hindrande eller jobbigt att bära. Vi höjer dock ett varningens finger för kopplingen mellan batteri och redskap, som ser lite känslig ut för smuts eller snö. Stiften är väldigt smala…

Stihls MSA 160 C ser identisk ut med den kommande 200-modellen. Verktygslös kedjespänning och överlag väldigt trevlig. Batteriryggsäck finns som tillbehör.

Stihls MSA 160 C ser identisk ut med den kommande 200-modellen. Verktygslös kedjespänning och överlag väldigt trevlig. Batteriryggsäck finns som tillbehör.

Stihl MSA 160C har funnits med ett par år, vilket gjort att man hunnit bygga upp ett digert sortiment av tillbehör och lösningar. Från början pratade man enbart om hobbybruk för batteriprodukterna, men efter hand har fokuset flyttats allt mer mot proffsen. Saken är den att batteriredskap och batterier är ganska dyra grejor, och det finns faktiskt flera professionella användningsområden, trots att en batterisåg inte är särskilt kraftfull. Ett är för olika hantverkare som står inomhus och sågar under exempelvis en renovering. Tack vare den låga ljudnivån störs inte grannar eller familjen i huset. Dessutom trycker du bara på knappen för att dra igång kedjan, vilket är smidigt när du ska jobba försiktigt och kanske sätta ner sågen tio gånger innan du kapat klart.

Andra områden är inom parkförvaltning, där du antingen bara behöver kapa ett träd, eller några grenar, eller kanske också jobbar i ett ljudkänsligt område. Om vi pratar skogsarbete så räcker knappast en batterisåg till, i någon bemärkelse. Kraften är för liten och batteritiderna generellt för dåliga. Nu har Stihl, liksom Pellenc, ett ryggbatteri som ökar arbetstiden till mellan 2,5 till 3 timmar, vilket ändå är ruskigt bra jämfört med de batterier som sitter i sågarna. Där handlar det om drifttider på 30-40 minuter.

Husqvarnan blir direkt obalanserad utan batteri, och totalt sett är den ändå smidig med batteri. Den har vanlig spännskruv till kedjan.

Husqvarnan blir direkt obalanserad utan batteri, och totalt sett är den ändå smidig med batteri. Den har vanlig spännskruv till kedjan.

Nu kommer det också en kraftfullare Stihl som heter MSA 200 C. Den ska ha 15 procent högre kedjehastighet och 20procent mer vrid än MSA 160. Det i sin tur gör att batteritiden sjunker med ungefär samma siffror. Båda modellerna har 1/8” delning och 1,1 mm spårvidd med möjlighet att få 3/8”.

Och det är framför allt just kedjan som gör att du direkt känner skillnad från Pellenc och Husqvarna. Då undrar du kanske varför man väljer en kedja med 1,1 mm spårvidd? Jo, för att friktionen är betydligt lägre, vilket ger längre batteritider. Å andra sidan tar det längre tid att kapa, så frågan är om detta inte bara är en teoretisk siffra? Vi låter det vara osagt, eftersom vi ändå inte kan testa. Det finns också en annan vinst med den tunna kedjan, och det är att ljudnivån minskar ytterligare. Stihl kommer ner på 84 dB i ljudtryck, vilket gör att det är tillåtet att använda sågen utan hörselkåpor. Nu är detta givetvis relativt till var du sågar och vad du sågar i, så vi rekommenderar givetvis att du fortsätter med både hjälm och hörselkåpor.

Sammanfattningsvis är Stihls tillskott till batterisågarna smidig, tyst, och i sitt sammanhang av andra redskap och olika batterier, mycket användbar. Vi ser fram emot att köra nya 200:an, så fort vi får fingrarna på den. Det finns en del uppvuxen sly här ute som skulle behöva tas ned.

Husqvarnas 536 Li XP är så ny att den inte finns när vi får möjlighet att köra den. Vi lyckas dock para ihop en såg direkt från tillverkningsbandet med ett batteri som Tibro Skog & Trädgårdsmaskiner har sedan tidigare. För även om Husqvarna saknat en proffssåg så har de redan varit och fingrat på olika batteriprodukter, som häcksaxen 136 LiHD50 och trimmern 136 Li C, och 536 Li XP har samma batteri.

Intelligensen sitter i själva sågen, med ett energisparläge om så önskas.

Intelligensen sitter i själva sågen, med ett energisparläge om så önskas.

Detta är för övrigt det genomgående tänket med batteriprodukter. Batteriet och laddaren är dyra prylar, men kostnaden ska då helst slås ut på flera olika redskap/verktyg. Och jag köper det tänket. Tyvärr brukar det ändå vara så att man som konsument går och köper en skruvdragare med ett batteri, en borrskruvdragare med ett annat och en slipmaskin med ett tredje. Antingen beror det på olika kampanjer eller för att just den modell man har har försvunnit ur sortimentet, så när en nytt verktyg ska införskaffas blir det också ett nytt batteri. Vi får väl hoppas att de som sysslar med skog- och trädgårdsredskap tänker mer långsiktigt än så.

536 Li XP kapar i alla fall så en tvåtaktsmotors hade osat av stolthet. Ja, kanske ingen stor tvåtaktsmotor, men ändå. Kedjan som sitter på är en 3/8 med 1,3 mm spårvidd, precis som hos Pellenc. Och när det kommer till prestanda är detta utan tvekan den batterisåg i denna test som orkar mest och kapar snabbast. Detta påverkar givetvis batteritiden, framför allt med tanke på att Husqvarna har det minsta batteriet ifråga om amperetimmar. Nu kommer det givetvis starkare batterier inom en snar framtid, och kanske även ett passande ryggbatteri, men det kostar att ligga på topp.

För det handlar som sagt om matematik. Antal amperetimmar delat med motorstyrka delat med kedjehastighet. 536:an har hela 20 m/s i sekunden i hastighet vilket tillsammans med en stark motor ger korta kaptider och kortare batteritider. Enkelt.

Den geniala kedjespänningen på Pellenc skulle vi vilja se på alla mindre sågar. Lossa skruven med det inbyggda handtaget så spänns kedjan automatiskt då svärdet är fjäderbelastat, sedan drar du bara åt igen.

Den geniala kedjespänningen på Pellenc skulle vi vilja se på alla mindre sågar. Lossa skruven med det inbyggda handtaget så spänns kedjan automatiskt då svärdet är fjäderbelastat, sedan drar du bara åt igen.

Men om du nu inte är hantverkare eller jobbar inom parkförvaltning, hur ska du då kunna övertala din bättre hälft om att du måste köpa en batteridriven kedjesåg? Ja, här faller nog Pellencs toppsåg bort, om det nu inte är så att du har väldigt mycket beskärningsjobb i höga träd att göra. Det som både Husqvarna och Stihl hänvisar till för privat bruk är sågbacken, men jag tycker det är fel. Då är det i så fall bättre med kedjesåg med sladd, om inte sågbacken ligger väldigt långt från ära och redbarhet. Däremot ser jag fram emot att få plocka hem en batterisåg och gå och röja småträd och sly. Där har man korta sågtider och mycket joxande där emellan. Med en batterisåg så ställer du bara ned den på backen och flyttar undan slyet eller trädet, medan en motorsåg antingen ska stängas av och dras igång eller stå på tomgång och låta illa. Dessutom innebär tomgångskörningen en säkerhetsrisk och ett miljöproblem på ett helt annat sätt än en batterisåg.

Vi tror definitivt att vi kommer att se mer av batterisågar i framtiden, även om tvåtaktsmotorn är svårslagen när det kommer till storlek, vikt och prestanda. Batterierna kommer att bli ännu bättre, och ännu intelligentare. Intelligensen gör att det går att få ut mer kräm och att de klarar fler laddningar och mer effekt i batterierna ger antingen en kraftfullare såg eller längre batteritid, bara att välja. Har du vägarna förbi din motorsågshandlare så tycker vi att du ska be om en presentation av dessa sågar, för det är definitivt början på något nytt och spännande.

Stihl MSA 160 C

  • Batteriteknik: Lithium-Ion
  • Delning sågkedja: 1/4″
  • Energikapacitet Wh: beroende på batteri
  • Ljudeffektnivå dB(A)1): 95
  • Ljudtrycksnivå dB(A)1): 84
  • STIHL Oilomatic sågkedjor: Picco Micro 3 (PM3)
  • Vibrationer vänster/höger m/s² 2): 4,5/4,0
  • Vikt med batteri kg: beroende på batteri
  • Vikt utan batteri kg: 3,2

Husqvarna 536 Li XP

  • Batterikapacitet: 3 Ah
  • Batterispänning: 36 V
  • Batterityp: Li-Ion
  • Vikt för ett batteri: 1,2 kg
  • Batteri gångtid (fri-rus) med savE aktiverad: 35 min
  • Oljetankens volym: 0,2 l
  • Kvivalent vibrationsnivå (ahv, eq) främre / bakre handtag, m/s²: 2,4
  • Ljudtrycksnivå vid användarens öra, dB(A): 93
  • Ljudeffektsnivå garanterad, LWA: 106
  • Kedjedelning: 3/8”
  • Rekommenderad svärdslängd, min-max, cm: 25-35
  • Kedjehastighet vid max. effekt: 20 m/s
  • Vikt (excl. batteri och skärutrustning): 2,4 kg

Pellenc Selion C20

  • Motorstyrka: 2000W
  • Vikt utan svärd: 2 kg
  • Kedjehastighet: 14,4 m/s
  • Svärdslängd: 30 cm
  • Kedjedelning: Oregon 1/4”
  • Oljetank: 0,25 liter

Text & Foto: Henrik Fitinghoff